Last visit was: less than a minute ago
It is currently 14 Dec 2017, 04:46

[ 34 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Regelverk för en eventuell eSvensk diktatur 
Author Message

Post Regelverk för en eventuell eSvensk diktatur
Diktaturländer i erep är en vanlig syn då en klar majoritet av länderna i spelet har valt att gå denna vägen. Vi valde väldigt tidigt att vi inte skulle ha en eSvensk diktatur, sedan dess har vi inte tänkt mer på detta. Min tanke är dock att det är bättre att redan nu påbörja arbetet med att sätta upp ett regelverk för hur diktatorplatsen ska fungera istället för att stressa fram nått halvfärdigt regelverk den dag då vi absolut måste tillsätta en diktator.

Nedan följer några punkter som jag kom fram till häromnatten, dock långtifrån klart än så länge. Så skriv av er så får riksdagen rösta om det när diskussionen här är över. Ber även partiledarna att säga åt sina riksdagsledamöter att skriva av sig här.

Quote:
MUn där diktatorn är commander får endast innehålla ett fåtal spelare som är godkända av riksdagen och/eller presidenten.
Diktatorn ska i så stor utsträckning som möjligt vara eSveriges president.
Innan en nyval president får bli diktator ska h*n godkännas av riksdagen genom en 24h omröstning.
Ifall den nya presidenten inte får stöd av riksdagen ska antingen den förra diktatorn sitta kvar eller så ska någon från HKV utnämnas till diktator fram till det att situationen är löst.
Riksdagen och presidenten kan också utnämna någon annan till diktator ifall de känner att det är rätt väg att gå.
Diktatorn fungerar precis som presidenten, men då bara diktatorn kommer ha rösträtt på .com måste alla

//intyala

03 Apr 2015, 13:52

Post Re: Regelverk för en eventuell eSvensk diktatur
Bump. Skulle uppskatta om någon i riksdagen i alla fall låtsades att de brydde sig.

14 Apr 2015, 22:39

Tycker inte vi ska skapa regler som vi inte kan kontrollera att de följs, bättre att vi baserar eventuella regler (om vi ens vill ha såna) på de regler som gäller på .com. Vi skulle kunna skapa riktlinjer för hur ev. dictatorship ska hanteras, framför allt om det handlar om icke-eSvenskar som utför den, t.ex. att pengar från RB och alla andra eSvenska Organisationer ska doneras till Person X, Y och Z för att undvika stölder.

Utöver det ser jag ingen anledning till att slöa tid på att skriva regler som en dictator ändå bara kan strunta i utan att det på något sätt straffar honom.

15 Apr 2015, 08:19

Håller med tidigare kommentarer. Så som du nu föreslagit regler är det onödig krånglig byrokrati, som en villig diktator lätt kan ignorera.

Att sätta upp något regelverk är inte i sig en dåligt idé, men det måste isf vara simpla regler som helt enkelt baserar sig på förnuft och inte på byrokrati.

15 Apr 2015, 10:51

Jo för riksdagen har ju verkligen mycket att göra nu för tiden..

Nä men jag släpper detta eftersom det inte verkar finnas något intresse :)

(Tycker dock riksdagen ska skärpa sig och i alla fall låtsas att de bryr sig om något annat än guldet man får..)

15 Apr 2015, 19:32

Inte riksdagsledamöt, men...

Enda anledningen varför diktatorn skulle lyssna på regelverket vore om diktatorn var tillsatt. (som Jussi i princip säger)
Om diktatorn skulle överta Sverige emot regeringen och riksdagens vilja så skulle förmodligen diktatorn inte lyssna ändå.

Oavsett om diktatorn var tillsatt eller ej så ökar det risken för korruption. Allting kan pratas om, men i slutändan är det förmodligen bara diktatorn som ser allting och kan göra vad som helst med landet. Se bara på eIrland: samma MU som tillsatte deras diktator var nu tvingade att avsätta honom. Diktatorn hann dock roffa åt sig en stor (otydlig) mängd resurser, guld och pengar med argumentet att han behövde beskydda staten och att den framtida regeringen själva skulle roffa åt sig allt om inte han hade tagit det innan dem.

Jag har svårt att se diktatorerna som någonting annat än personer som endast eftersträvat utmärkelsen (pokalen) och makten.

Det kan förstås vara ett sätt att försvara landets intressen genom att låta landets starkaste MU ta makten. Men det tar också bort makten för oliktänkande och det är väl ändå det demokratin är till för och det som bör försvaras? Så om majoriteten av ett parti som inte tillhör den makthavande MU:ns parti växter sig starkare politiskt så förhindrar diktatorns militära makt i grund och botten ett maktskifte som inte tillfredsställer just denne eller dennes representerande parti.

En militär övertagning är väl lika enkelt att genomföra som en politisk övertagning. De behöver många väljare eller soldater för att vinna över eSveriges medborgare, men det är nog svårt för dem att få in många av deras medborgare i eSverige under en kort period.

16 Apr 2015, 00:07 WWW

intyala wrote:
Jo för riksdagen har ju verkligen mycket att göra nu för tiden..

Nä men jag släpper detta eftersom det inte verkar finnas något intresse :)

(Tycker dock riksdagen ska skärpa sig och i alla fall låtsas att de bryr sig om något annat än guldet man får..)

Fast det är väl inget vettigt argument, vi har för få "Doers" i eSverige för att ha råd med att låta dessa lägga ned tid och energi på helt verkningslösa och onödiga regelverk?

Schnurrbart wrote:

You, I like you.

Vill du bli President/Dictator kan jag tänka mig att sponsra AirStrikes som blir en del utav ditt Presidentmanifest, samt ge dig ett par hundra guld per månad du håller i tyglarna.

16 Apr 2015, 02:55

Jag tycker som många andra att vi ska försöka hålla kvar vid demokratin så länge som möjligt. Skulle det bli aktuellt att tillsätta en diktator kan man kanske försöka ha en maxtid, om romarna hade ungefär, när den tiden passerat så ska diktatorn bort. Andra regler tror jag är överflödiga, bättre att hålla sig till .coms regler (Det blir så mycket lättare).

Något som är mer värt att diskutera är hur vi agerar om vi skulle få en oönskad diktator. Det är alltid bra att ha en plan och det känns inte omöjligt att någon kommer försöka att sno åt sig diktatorposten förr eller senare.

Image
Image

16 Apr 2015, 05:58

Om jag e diktator så bestämmer ju jag och inte några jävla regler uppsatte av kålsupare från regering och riksdag som idag förstör eSverige. Avgå.

Manncius Day 1,754, 09:10 24m ago "Where did you get that facking idiot CP??????"

16 Apr 2015, 18:19

Quote:

Enda anledningen varför diktatorn skulle lyssna på regelverket vore om diktatorn var tillsatt. (som Jussi i princip säger)
Om diktatorn skulle överta Sverige emot regeringen och riksdagens vilja så skulle förmodligen diktatorn inte lyssna ändå.

Oavsett om diktatorn var tillsatt eller ej så ökar det risken för korruption. Allting kan pratas om, men i slutändan är det förmodligen bara diktatorn som ser allting och kan göra vad som helst med landet. Se bara på eIrland: samma MU som tillsatte deras diktator var nu tvingade att avsätta honom. Diktatorn hann dock roffa åt sig en stor (otydlig) mängd resurser, guld och pengar med argumentet att han behövde beskydda staten och att den framtida regeringen själva skulle roffa åt sig allt om inte han hade tagit det innan dem.

Jag har svårt att se diktatorerna som någonting annat än personer som endast eftersträvat utmärkelsen (pokalen) och makten.

Det kan förstås vara ett sätt att försvara landets intressen genom att låta landets starkaste MU ta makten. Men det tar också bort makten för oliktänkande och det är väl ändå det demokratin är till för och det som bör försvaras? Så om majoriteten av ett parti som inte tillhör den makthavande MU:ns parti växter sig starkare politiskt så förhindrar diktatorns militära makt i grund och botten ett maktskifte som inte tillfredsställer just denne eller dennes representerande parti.

En militär övertagning är väl lika enkelt att genomföra som en politisk övertagning. De behöver många väljare eller soldater för att vinna över eSveriges medborgare, men det är nog svårt för dem att få in många av deras medborgare i eSverige under en kort period.

Min tanke med detta var riktat till om vi frivilligt tillsätter en diktator. Som du själv sa så har vi inget att sätta emot ifall en utomstående tar över makten bara för att sno till sig massa pengar.

Rent ut sagt så får Irland skylla sig själva. Man ger ALDRIG prellen tillgång till hela ens reserv så enkelt är det. Denna regel har också bekräftats flertalet gånger där presidenter har snott allt vad länder har.

De två starkaste MUsen i eSverige tillhör båda TSM så de är politiskt obundna. SOG kommer dock inte användas för att tillsätta en diktator då jag inte tror att någon därifrån har intresse av att bli diktator. Fallskärm hade kunnat användas men bör inte då det minst en gång i eRep har hänt att personen som är commander och därmed diktator lämnade MUn utan att tillsätta rätt person som commander (misstag kan alla göra) varvid helt fel person blev diktator. Lite därför jag ville ha ett regelverk på vilka som ska få vara med i MUn.

En militär övertagning är mycket lättare rent principiellt att genomföra då man bara behöver vara commander över en Svensk MU för att påbörja det. Sedan kan utlänningar gå med i MUn (commandern behöver inte ens ha Svenskt CS). Medan för att lyckas med ett politiskt övertagande så behöver man få in personerna i eSverige först. Men med tanke på hur dålig koll riksdagen har på vilka de släpper in i eSverige så vet man i och för sig aldrig..

Quote:
Fast det är väl inget vettigt argument, vi har för få "Doers" i eSverige för att ha råd med att låta dessa lägga ned tid och energi på helt verkningslösa och onödiga regelverk?

Det jag menar var att jag inte ser någon nackedel med att låta riksdagen göra något istället för att vara inaktiv. Det är svårt att göra något när man inte har något att göra.. Men är det verkligen meningslöst? Så länge vi har en seriös spelare till president samt diktator så hade ju detta regelverk kunnat fungera.

Quote:
Jag tycker som många andra att vi ska försöka hålla kvar vid demokratin så länge som möjligt. Skulle det bli aktuellt att tillsätta en diktator kan man kanske försöka ha en maxtid, om romarna hade ungefär, när den tiden passerat så ska diktatorn bort. Andra regler tror jag är överflödiga, bättre att hålla sig till .coms regler (Det blir så mycket lättare).

Jo som sagt tanken med denna tråden är att folk ska säga vad det tycker så att vi ev skulle komma fram till något. Finns inga regler på .com. Tillsätts en diktator så har denna hela makten och ingen kan i princip säga något annat.

Quote:
Något som är mer värt att diskutera är hur vi agerar om vi skulle få en oönskad diktator. Det är alltid bra att ha en plan och det känns inte omöjligt att någon kommer försöka att sno åt sig diktatorposten förr eller senare.

Ända som kan göras är att motverka diktatorn genom att försöka avsätta denna. Våra reserver är redan på säker plats.

Quote:
Om jag e diktator så bestämmer ju jag och inte några jävla regler uppsatte av kålsupare från regering och riksdag som idag förstör eSverige. Avgå.

Förstör jag? :'(

16 Apr 2015, 18:45
 [ 34 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next