Last visit was: less than a minute ago
It is currently 22 Oct 2017, 16:10

[ 11 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Stäng riksdagen 
Author Message

Post Re: Stäng riksdagen
Jussi Putin Jernkuuk wrote:
Ja, jag tänker dock inte primärt på forumet i sig, utan de på statliga strukturerna. Varför kan vi t.ex. inte helt enkelt skrota riksdagen och ersätta den med en rådgivande "folkkongress" (=politics)? Teoretiskt skulle det bredda demokratin, men framför allt skulle vi slippa en massa onödigt jobb samt evighetsdiskussionen om riksdagen ska vara öppen eller inte. För att inte tala om evighetsdiskussionerna om talmannen, talmannens befogenheter, riksdagens legitimitet och befogenheter osv osv. Vi har en struktur som skapades när spelet såg annorlunda ut, av folk som har slutat spela för länge sedan. Det är beklagligt att vi saknar stake att skapa någonting som passar bättre för dagens situation.

Jag håller med Jussi, stäng riksdagen.
Varför inte prova något nytt kan jag tycka. Det kan ju inte vara särskilt många som tycker att det funkat bra.
Man måste våga förändra saker, det kan ju knappast bli sämre än det har varit på sista tiden.
Det är ju sådant tjafsande om talmannens vara eller icke vara osv som får normala människor att tappa sugen :P

09 Oct 2014, 21:26
 [ 11 posts ]  Go to page Previous  1, 2