Last visit was: less than a minute ago
It is currently 22 Oct 2017, 16:05

[ 17 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Alliansfrågan - Asgards tid är över 
Author Message

Post Re: Alliansfrågan - Asgards tid är över
Vi kan starta en allians vid namn Putingard, jag lovar att den kommer bli större än Asgard.
Alla serber med flera avgudar honom

02 Oct 2014, 18:43

Vad händer med detta.
Tror nog de flesta förstår att vi hamnar i ett bättre förhandlingsläge som alliansfria så det borde vara hög prio på att lämna Asgard officiellt.

Har regeringen tagit kontakt med Finland och Norge angående nedläggningen av alliansen?

Eller är presidenten upptagen med sina "Radsoc berättar:" och "Radsoc länkar"-trådar under livsfrågor?

11 Oct 2014, 20:20

Finland har inte röstat om utträde, och vill/kommer inte göra det förrän "landskapet" klarnat.

Lämna alliansen kan vi alltid göra. Verksamheten fortsätter som vanligt tills något reellt och bättre finns på kartan. Förhandlingar pågår.

11 Oct 2014, 21:38

http://www.erepublik.com/en/article/-ul ... 60590/1/20

Finlands kongress har nu röstat Ja till ett utträde ur Asgard. Dags att lämna skeppet nu och förklara oss neutrala.

25 Oct 2014, 13:43

Jussi Putin Jernkuuk wrote:
Nja, jag ser ingen omedelbar nytta med att lämna Asgard just nu, låt dammet lägga sig lite i stället.

Då måste jag ju fråga vad du ser för nytta i att stanna kvar. Vi kommer ha ett bättre utgångsläge i diskussioner med andra länder som neutrala än vi har som en medlem i Asgard. Speciellt med tanke på att Litauen hänvisat till just problematiken med vårt medlemskap i Asgard i diskussionerna som fanns med dem tidigare.

25 Oct 2014, 13:55

Jussi Putin Jernkuuk wrote:
Om det visar sig att medlemskapet fortfarande är en belastning i det här läget så bör vi givetvis lämna Asgard. Skillnaden mellan oss och Finland är att de förmodligen har klart för sig vad de tänker göra (gå med i Pacifica), medan vi inte har kommit riktigt lika långt.

Fördelen med att stanna kvar är helt enkelt att det inte finns något behov av att skapa mer osäkerhet och drama just nu. Förmodligen räknar de flesta med att Asgard redan har dött då Finland har lämnat.

Instämmer i att Finland kommit längre. Min poäng är dock att vi kan röra oss snabbare framåt som neutrala än som medlemmar i Asgard.

Först såg jag ingen anledning till varför det skulle skapas drama och osäkerhet över att Sverige lämnar Asgard när alliansen är i praktiken död, men efter att ha läst Asgard HQs artikel(länkad nedan) som släpptes nyligen så framkommer det att den svenska presidenten/regeringen redan snackat ihop sig med Norge om att fortsätta. Så det skulle möjligtvis vara de 5 aktiva "nynorskarna" som skapar drama och osäkerhet då. Så vad är anledningen till att presidenten/regeringen och Norge gått med på att fortsätta?

"At this time Sweden and Norway will continue to operate under the Asgard banner. We believe it unwise to break up an alliance as old as Asgard with only rumours of new alliances starting to happen. New alliances are still to far in the future to just leave and go solo, so we remain. We will continue to hold discussions on reforming HQ and the possibility of opening Asgard to new members."

Saxat från http://www.erepublik.com/en/article/-as ... 60608/1/20

Tydligen för att det vore synd att avveckla en så gammal allians. Ja det är tråkigt att Asgard skulle gå i graven av ett svenskt utträde men det ser jag knappast som en tillräckligt stor anledning för att stanna kvar när det samtidigt försvårar arbetet med att finna nya vänner/allierade.

Nu är det med största sannolikhet så att presidenten/regeringen vet något som jag inte vet angående allt detta så det vore kul att höra lite mer om vad som egentligen händer. Förs diskussioner med intressanta länder eller står det still för tillfället?

Presidenten får mer än gärna kommentera på hur han ser på allt detta.

25 Oct 2014, 15:09

Utgångsläget för diskussioner är rent logiskt sämre om vi står utanför Asgard, eftersom vi kan gå ur Asgard när vi vill, men inte in igen. Vi har den frihetsgraden och det är inte nödvändigt att måla in sig i ett hörn än. Det har inte hindrat några diskussioner. Det är snarare en högre position att förhandla ifrån. Vi har något som vi är beredda att ge upp, mot att vi får något i utbyte.

Vi fortsätter föra diskussioner med olika alternativ. Varken Norge eller Asgard har pratat med mig om artikeln eller det fortsätta arbetet. Men, ja vi stannar tills vi har ett alternativ vi är nöjda med och har ett bra praktiskt läge att ansluta. "Turneringen" skjuter upp den processen något.

Vi har en rad i olika grad dåliga allianser att välja mellan, och parametern som jag har som policy att maximera är vårt lands territoriella integritet. Att vara med i den allians som har flest slag i Afrika, Sydamerika (eller var som helst) är helt ointressant.

Artikeln tolkar jag mer som att vi "är överens" om att köra rakt tills vägen säger sväng.

25 Oct 2014, 15:34
 [ 17 posts ]  Go to page Previous  1, 2