Last visit was: less than a minute ago
It is currently 22 Jul 2018, 00:33

[ 7 posts ] 
Damage control 
Author Message

Post Damage control
Detta är en tråd för gamla spelare med många företag. Sanningen är att alla smarta gamla spelare har redan slutat, vi som är kvar är ett gäng dinosaurier som antingen inte fattat hur man avslutar spelet eller inte fått tummen ur.

Det finns i alla fall ingen anledning att låta sig bli totalt rövknullad av Plato och zingo samt deras hejdukar, det finns metoder som minimerar förlusterna och gör det lättare att sälja/donera allt när den tiden kommer.

Problemet med placering av företag kan delas upp i två delar, skatter och bonusar. Låt oss börja med skatterna, i synnerhet work tax som betalas för WAM.

Paid tax: 80%(holding country work tax) + 20%(citizenship work tax).

Work tax betalas enligt landets medellön som vi inte kan påverka i någon nämnvärd grad, ett typiskt värde just nu är 420cc. Däremot kan vi lätt påverka den delen av skattesatsen som bestäms av citizenship. I Sverige är work tax just nu 3% och medellönen ca 450cc, detta betyder att man betalar 0,2*450*0,03 = 2,70cc till Sverige för varje företag man WAMar i. Om man skaffar CS i t.ex. USA med 1% work tax betalar man 0,2*435*0,01 = 0,87 cc per företag. Man sparar alltså nästan 1,80cc per företag vilket kan vara avgörande om man har många råvaruföretag. T.ex. är den totala prodden i en cattle farm ca 3,5 med fulla bonusar, vilket innebär ett värde före skatt och matkostnad på ca 21cc.

När man lägger till skatten som betalas till värdlandet kan det bli riktigt knepigt. Vi var rätt många som placerade våra företag i USA som kändes stabilt med höga bonuasr och låga skatter. Nu är USA som bekant permawipat och i många fall har både bonusarna och skatterna skitit sig rejält. Själv hade jag tur då mina företag ligger i Kansas som hålls av Kroatien som har för det mesta nästan fulla bonusar och en låg work tax på 1%, förmodligen för att Serbien oftast håller deras cores.

Hade man otur i ockupationslotteriet hamnade man i en skithåla som Fyrom med samma skatt som Sverige har med hyfsad bonus endast på mat. Den riktiga nitlotten var Litauen som visserligen har hyfsade bonusar men även en skatt på 5% vilket torde göra det olönsamt att WAM'a i de flesta typer av råvaruföretag. I det fallet är det bäst att bojkotta och inte jobba alls, vilket är lätt ordnat eftersom det inte ens går pga träningskriget om man håller fast vid sitt svenska cs.

Vilket för oss till den sista delen av ekvationen, placering och/eller flytt av företag. Har man hamnat i ett skitland som Litauen kan det faktiskt vara värt att överväga att flytta alla sina företag.

The cost for relocating a production facility is based on the value of the company and the distance between the two holding companies. The relocation fee is paid in currency and varies between 5% to 20% of the factory face value (discounts do not apply).

Att man ogärna gör detta är helt klart, men om man tror att USA kommer att vara wipat länge kan det vara ett realistiskt alternativ. T.ex är kostnaden för att flytta en cattle farm från Kansas till Vitryssland följande:

Image

1105 är en kännbar kostnad då det kostar 8500 att skapa en ny, men å andra sidan innebär en 5% work tax att nästan 100% av produktionsvärdet går till Litauens statskassa.

Vart ska man då flytta sina företag? Tyvärr finns det inga stabila länder med riktigt låga skatter kvar efter att USA wipades, så man får förmodligen nöja sig med en kompromiss, eller vänta på att USA eventuellt befrias någon gång. Vad jag kan se finns det 3 alternativ, Asterialänderna Kina, Serbien och Rumänien. De har alla höga bonusar och en inte helt orimlig work tax på 2%. Adminlandet Rumänien känns som det säkraste kortet tycker jag. Det ser man även på skatteintäkterna, Rumänien kammar in nästan lika mycket på en dag som Sverige gör på en månad. Alternativet är väl något lite obskyrt land med 1% work tax och halvbra bonusar. Har dock inte brytt mig om att kolla om det ens finns något sådant land.

12 Jul 2018, 15:15 WWW

Post Re: Damage control
Jag har sett problemet men de är ju så jävla dyrt att flytta produktionsföretag. Jag funderade på att flytta alla företag till Polen förut med bara ett q7 vapen kostade ju 65000. Över lag går jag fortfarande plus på företagen nu trots att de hamnar i Makedonien. Nackdelen är väl att man ger pengar åt ockupationsmakten.

Jag tror inte jag har postat på forumet på typ 5 år xd

12 Jul 2018, 16:05

franXter wrote:
Jag har sett problemet men de är ju så jävla dyrt att flytta produktionsföretag. Jag funderade på att flytta alla företag till Polen förut med bara ett q7 vapen kostade ju 65000. Över lag går jag fortfarande plus på företagen nu trots att de hamnar i Makedonien. Nackdelen är väl att man ger pengar åt ockupationsmakten.

Jag tror inte jag har postat på forumet på typ 5 år xd

Forumet är bra nu när nästan ingen använder det längre. :)

Ja det går ju inte att flytta ett Q7-vapenföretag, resonemanget gäller mest råvaruföretag. Polen skulle inte vara ett bra ställe att flytta till heller då de har 3% work tax. Jag tror på Rumänien, det är trots allt adminlandet som roffar alla fördelar åt sig.

Beträffande det där med att ge pengar åt ockupationsmakten så är det någonting som inte bekymrar mig, jag delar bara upp länderna i olika grader av skit. I grund och botten är de alla skit.

12 Jul 2018, 16:28 WWW

Lonestar 2 wrote:
Har haft mina företag i USA sedan denna funktionen skapades, men hade otur när de blev wipade och valde efter en vecka att flytta tillbaka till Sverige istället. Detta pga. framförallt 2 anledningen, regelbundna RW där jag kan kamma hem 2-3 BH per dag (jag använder inga packs) samt 1-2 True Patriot medaljer per dag. Iom. att USA sällan var deployade av Sverige var det sällan jag kunde slåss i MPP striderna från USA, från Sverige är detta mycket lättare och det finns antingen ett RW eller en MPP strid att slåss i. Dessutom kan jag fortfarande slåss i majoriteten utav War Inc (Min MU:s) Daily Orders och göra mina 25 kills vilket gör att jag i sin tur kan requesta mina 60 Q7 och 300 matbitar.

Sure, mina företag producerar mindre men regelbundna inkomster från bh och true patriot gör att jag tjänar en hel del mer i Sverige än i många andra länder.

Kostar väl typ 80cc tur-retur per dag att pendla. Om det inte handlar om mycket mer än så är det ju inte värt besväret att ens fundera på det.

14 Jul 2018, 15:56 WWW

330 bolag i USA som permaockuperats av Litauen.

Game Over.

14 Jul 2018, 16:11

Både Litauen och FYROM får cirka 100k cc per dag i WAM-skatter, 80-90% lär komma från ockuperade regioner i USA. De har knappast någon större lust att lämna sina nya kolonier. 30 till 40 mille per år.

14 Jul 2018, 17:34 WWW

Jussi wrote:
Både Litauen och FYROM får cirka 100k cc per dag i WAM-skatter, 80-90% lär komma från ockuperade regioner i USA. De har knappast någon större lust att lämna sina nya kolonier. 30 till 40 mille per år.

Nej, precis. Så lösningen har blivit att inte WAM:a alls. Även med litauiskt CS skulle det bli en svindyr historia.

Attachment:
wam.png

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

15 Jul 2018, 15:48
 [ 7 posts ]