Last visit was: less than a minute ago
It is currently 23 Oct 2017, 10:07

[ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Vad kostade det här kalaset? 
Author Message

Post Re: Vad kostade det här kalaset?
Rakt in i fiendens ficka! Plato ler medan Sverige gråter.

Ta chansen att markera, rösta mot Vampyren och hans kollaboratörer!

25 Apr 2015, 13:04

Man kan ju undra om inte MUST hade felaktig information. Bulgarien är rankad 11 medan Sverige ligger på 38. Något mer passande land att attackera hade man väl ändå kunnat hitta. Om jag inte minns fel så hade vi även 12 allierade medan Bulgarien hade 15 allierade under striden och våra allierade toppade många gånger listan över personer som gjort mest skada.

:?

Men självfallet var det ju bra att vi nu fick se vår krigskapacitet och vilka länder som mest troligt skulle hjälpa oss även i ett framtida krig. Bulgarien har också hittills haft heder nog att inte hämnas.

25 Apr 2015, 13:35 WWW
President

Vi var inte ensamma om att attackera Bulgarien. Flera andra länder var i strid med Bulgarien när vi anföll. Men självklart lägger Bulgarien sitt mesta fokus på airstriken. Det får man räkna med, men vi hade dock hoppats på lite mer hjälp från allierade.

Något behövde göras för att få upp aktiviteten, åtminstone för ett par dagar. Vi har inte haft något betydelsefullt krig på länge och det verkar vara svårt att hitta ett bra mål i området. Om det var rätt att bränna en massa pengar för att få upp aktiviteten under några dagar kan man diskutera. Men utan några krig kommer vårt land att dö betydligt snabbare än det skulle om vi krigar lite då och då.

25 Apr 2015, 15:54

Helvete vilka summor.

Dåligt att regeringen beslutat om en AS utan en omröstning i riksdagen.
Jag reagerade även på att ni valde Bulgarien som mål men drog sedan slutsatsen att ni hade snackat ihop er med andra länder(inte Norge utan Serbien, Rumänien osv) om stöd. Planen kan väl knappast ha varit att vinna en AS mot Bulgarien enbart med hjälp av CO? Eller var planen från början att misslyckas, att enbart "hjälpa" våra allierade att vinna sina slag? Har de varit med och betalat oss för hjälpen eller tyckte regeringen att vi bjuder på 1-2 mille?

Bara för att man sitter i regeringen eller är president är det inte fritt fram att bränna hur mycket pengar som helst utan att få stöd för det. Vad man än må tycka om Riksdagen så ska fortfarande beslut som dessa tas av Riksdagen. Jag kan enkelt säga att jag aldrig hade gått med på att staten lägger över en miljon CC på en AS, än mindre mot ett land som Bulgarien. Tveksamt om jag ens hade gått med på en AS mot Bulgarien.

@zzzingo, Visst är det roligt om det händer något men det är väl roligare om det som händer är mer än bara en strid som kostar oss skjortan? Bulgarien kan ju omöjligt varit det enda möjliga målet för en AS. Finland har skickat en AS på Cuba t.ex som verkar gå vägen.

Edit.

Ska även poängteras att en hel del folk fick för några månader sedan rejält med skit för detta med försöka göra Sverige till en diktatur. Dels för bristen av förankring hos riksdagen/folket samt att det kostade flera hundra tusen. Vad gör då denna regering? Ja de gör samma sak med undantag för att bränner ännu mer pengar. Över en miljon CC på ETT slag som på förhand kunde ses som extremt svår att vinna, för att inte tala om vad ett fortsättningskrig hade kostat om vi nu hade vunnit.

Last edited by Kain Propan on 25 Apr 2015, 17:06, edited 1 time in total.

25 Apr 2015, 16:18

zzzingo wrote:
Vi var inte ensamma om att attackera Bulgarien. Flera andra länder var i strid med Bulgarien när vi anföll. Men självklart lägger Bulgarien sitt mesta fokus på airstriken. Det får man räkna med, men vi hade dock hoppats på lite mer hjälp från allierade.

Något behövde göras för att få upp aktiviteten, åtminstone för ett par dagar. Vi har inte haft något betydelsefullt krig på länge och det verkar vara svårt att hitta ett bra mål i området. Om det var rätt att bränna en massa pengar för att få upp aktiviteten under några dagar kan man diskutera. Men utan några krig kommer vårt land att dö betydligt snabbare än det skulle om vi krigar lite då och då.

Jag tror den mesta utav problematiken inte alls ligger i idén, den var mycket bra men själva utförandet kan man ju ha lite diskussioner om, som du själv säger fanns det en hel del övrigt att önska. Det blev ett dyrt projekt som pågick i ~13 timmar, jag förstår att eRepublik är döende men det måste finnas mer effektiva sätt att öka aktiviteten, krig skulle kunna skapas mot svagare länder där vi vet sedan innan att vi vinner alla strider och sedan bara fortsätter slåss genom att slåss för dem i RW:s. Lite som vi gjorde i våra träningskrig för NE bonus mot Danmark/Norge eller striderna innan WW5 (?) när vi härjade i Kanada.

Sedan vill jag upprepa vad jag sa tidigare då folk ändå verkar vara intresserade utav att delge information, vilka allierade var det som ville stödja denna operationen och vilka löften fanns det från individuella länder (Iran/Ungern?) och vad sades från Asteria? Min känsla är att vi blev lurade att agera drain, Asteria HQ visste att vi skulle lägga enorma mängder skada som Bulgarien, då det var en Airstrike, skulle fokusera sin skada på vilket gjorde att Asterias medlemmar enklare kunde vinna sina strider.

Lite förvånande att såpass rutinerat folk såsom Presidenten och Regeringen accepterar det här, jag menar Intyala du satt ju ändå i mitt HQ/MUST flera gånger, såhär kortsiktigt lärde vi väl dig inte att tänka? Jag inser att antalet kompetenta spelare som är kvar i eRep är relativt lågt men det känns som om det borde rådfrågats en hel del annat folk innan den här planen sattes i verket.

Men men, ni försökte väl bara göra det rätta och sedan gick det bara fel... ska inte klanka ned för mycket men hoppas att folk lärt sig en läxa på det här och att ni kanske skjuter till ett par hundra tusen SEK till eSverige så vi kan plåstra såren i statskassan.

25 Apr 2015, 16:34
President

Jag var inte med i några diskussioner om airstriken, så det får någon annan svara på. Men ni får inte glömma bort att väldigt många i Sverige har längtat länge efter att få kriga för Sverige i en meningsfull strid.

25 Apr 2015, 17:02

Då förstår jag, även om det snarare skapar fler frågetecken om inte ens regeringen var involverade i diskussionerna... ? Absolut som jag sa det var en bra idé och jag är säker på det menades väl, men själva genomförandet var väl kanske inte direkt det bästa, alla önskar att få strida, men kanske i en längre period än 13 timmar. ;)

25 Apr 2015, 17:17

Fail is fail :P

25 Apr 2015, 19:25

Låt oss säga att fighten kostade 2 miljoner, troligen mer eftersom INGEN HAR KOLL???
Fighten varade i 13 timmar, detta ger oss ett MINUTPRIS på.. 2941 sek!

Helt jävla enastående, gratulerar detta är det största fiaskot på flera år.

Oförutsägbar sedan 2009.

26 Apr 2015, 03:22

Kapten Klitoris wrote:
Låt oss säga att fighten kostade 2 miljoner, troligen mer eftersom INGEN HAR KOLL???
Fighten varade i 13 timmar, detta ger oss ett MINUTPRIS på.. 2941 sek!

Helt jävla enastående, gratulerar detta är det största fiaskot på flera år.

Med andra ord en kostnad på 12 guld i minuten eller en guldpeng ca var 5te sekund...

26 Apr 2015, 14:03
 [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next