Last visit was: less than a minute ago
It is currently 18 Oct 2017, 15:09

[ 110 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Next
Guld säljes mot IRL-pengar 
Author Message

Post Guld säljes mot IRL-pengar
Många av oss äldre spelare har under vår tid samlat på oss stora mängder guld. Karl Holm hade en tråd liknande denna tidigare men då han slutat spela väljer jag att starta en ny tråd. Främst därför att jag vill undvika den situation som nu kan uppstå. Nämligen att en spelare PM:ar Karl Holm i hopp om att köpa guld men inte får något svar.

Att sälja guld är emot reglerna (se spoiler nedan) men det är i stort sett omöjligt att upptäcka. Jag vet ingen spelare som har blivit avstängd eller på något sätt blivit bestraffad för att ha köpt/sålt guld.
Spoiler:
Quote:
Without written permission of the carrier, it is prohibited to agree with third parties upon the transfer, the utilization or the provision of accounts or access data. In particular, it is prohibited to sell accounts or resources, or to make any other profit by leaving accounts or resources to third parties. The same applies to selling access data, rights of utilization as well as any other attempt to evade this regulation. Violations of these or other rights of the carrier, in particular copyrights, will be reported to authorities and prosecuted.

Quote:
13.1 Subject to this Agreement, you are granted a limited licence right to use the Website’s virtual currency, eRepublik Gold, which is available for purchase or free distribution at our discretion. You agree that eRepublik Gold is not redeemable for money or money’s worth at any time from us, another eRepublik Citizen or a third party. You acknowledge that you are not entitled to claim refunds from us for eRepublik Gold purchased by you, other than where we have exercised our right to terminate your user account and termination was not caused by your breach of this Agreement, the game and/or forum rules or of law. For the avoidance of doubt you are never entitled to a refund from us for eRepublik Gold given to you by us for free or given to you by another Citizen. You acknowledge that we reserve the right to regulate, modify, withdraw, suspend and otherwise control eRepublik Gold and the use of eRepublik Gold as we see fit and you agree that we will have no liability to you by reason of our regulation, modification, withdrawal, suspension and/or control of eRepublik Gold.

Att köpa guld via erepublik.com kostar i bästa fall 99,9 euro för 300+90+15 = 405 guld (+30% extra = 90g + 5% extra i lojalitetsbonus = 15g)
Det ger ett pris på ungefär 2,1 kronor per guld räknat i dagens valutakurs (1=8,5)
Och betyder att du måste för 850 kronor.

Att köpa mindre summor så som 65+19,5+3,5 = 88 guld kostar 212 kronor
Det ger ett pris på ungefär 2,40 kronor per guld.

Vi som säljer "svart" guld här på erepublik.se säljer guldet billigare än så, och framför allt så behöver man inte köpa stora kvantiteter för att guldet ska bli billigt. Priset brukar variera lite beroende på återkommande köp och kvaniteter men inte alls lika mycket som admins, hos oss är det rea jämt.

Aktiva säljare just nu är:
Gudrun Schyman (grundpris 1.8 kronor per guld)
Kape

Någon fler?
Vill du stå med i listan så skriv i tråden eller skicka ett PM till mig så lägger jag till dig i listan.

12 Sep 2012, 17:03

Post Re: Guld säljes mot IRL-pengar
Tråd under konstruktion. Ska på kvällsföreläsning nu och ev. pubben efter det men tar tag i den senast imorgon morgon.

12 Sep 2012, 17:03

Jag vill passa på att rekommendera spelare att inte köpa guld, dels för att ett spel som eRepublik inte är värt det men också därför att det, som Gudrun påpekat, är emot reglerna. Detta betyder att om du skulle köpa guld från en annan spelare och bli bannad försvinner både ditt konto, de pengar som du betalat guld med och de guld som du köpt.

Ponerat att du köper guld regelrätt från spelskaparna, om nu ditt behov utav guld i eRepublik är stort, är priset 2,1 kr per guld. De rea:or som finns på guld i eRepublik är ett ständigt återkommande projekt och inträffar minst en gång per kvartal, samtidigt som du får allt guld på en gång. Att köpa från en annan spelare ger dig 10 guld per dag tills hela summan guld du köpt återfinns på ditt konto (dvs. köper du 390 guld tar det 39 dagar att föra över från en annan spelare till dig).

12 Sep 2012, 18:18

Jag har så "lite" guld kvar att jag nog kommer att slösa det på annat trams.

Däremot håller jag inte med Lonestar. Det är mycket riktigt och både säljare och köpare riskerar straff men du köper dig fördelar till ett lägre pris. Se bara till att du köper från en pålitlig säljare (kolla med säljaren om han/hon kan ge dig referenser) och helst en svensk.

Det kanske beror på att jag är "lite" bitter på teamet bakom Erepublik då de förstört stora delar av spelet genom att försöka skinna spelarna istället för att utveckla spelet till det som många vill och för att de konsekvent visat sig vara totalt oförstående för klatiga vägval de gör trots varningar från rutinerade spelare. Jag är fortfarande sjukt bitter över sättet de införde v1 och råvaror på trots alla varningar från betatestarna. Mina pengar går i alla fall hellre till en ambitiös spelare från eSverige än till en girig rumän/finansiär.

12 Sep 2012, 21:36

@Lonestar.
Om man vill köpa små mängder så är svart guld en fördel eftersom man betalar 1.8 kronor från första guldet. 100g = 180 kronor, jämfört med admins 212 kronor för 88 guld.

Självklart är jag partiskt när jag lobbar för min egen guldförsäljning (även andras, jag kan väl inte vara ensam om att sälja guld?). Jag kan dessutom lova att pengarna gör nytta då jag är student och alltid påfyllnad från systembolaget (och adlibris) ;)

Numera måste jag nog ha sålt över 2000 guld totalt och har aldrig råkat ut för någon repressalie. Inte heller någon av de som köpt av mig har klagat (vilket de rimligtvis borde ha gjort om de blivit bannade - ärligt talat tror jag dessutom att det knappast skulle röra sig om en permban utan i så fall en tempban). Kan hålla med om att vid stora köp så som 390 (räknar med 15g i lojalitetsbonus för att få upp det till 405 guld vilket ger 2.1 kronor per guld) men hur som helst stora köp, över 250g, så kan det vara värt att köpa guldet av admin då man får det på en gång. Samtidigt gör en liten förändring stor skillnad när det rör sig om så stora mängder.
Jag brukar gå ner i pris en aning vid större köp så om man jämför 2.1 kronor guldet för 400g jämfört med 1.7 kronor guldet så blir det en skillnad på 160 kronor. Dock är 400g ett väldigt stort köp och det finns en risk att man missar nästa 44% rea (det brukar annars vara en vanlig köptaktik, köpa svart guld under en 44% rea för då har man tid på sig att donera guld fram tills nästa rea) om guldet är tänkt till ett Q7 företag eller liknande.

Hur som helst är det som du påpekar, ovärt att köpa guld över huvud taget. Bättre att lägga pengarna på god ale, whisky eller Havana Club Cuban Barrel Proof

13 Sep 2012, 00:25

10g-spärren går att komma runt, men förutsätter att man i så fall har ett företag att sälja av för överpris. Gör man det under en 44%-rea går det att flytta ganska stora summor. Men det är bökigt.

Att lägga pengar på spel, oavsett vilket det är, går väl att ifrågasätta. Men jag delar Kapes syn på saken; jag skulle hellre köpa från en svensk spelare som jag vet är en reko person än från en girig och inkompetent spelutvecklare med taskig attityd från Rumänien.

13 Sep 2012, 14:18

Kan man inte köpa valuta bara då?

13 Sep 2012, 14:53

Om man vill köpa guld så har jag positiva erfarenheter av att köpa från Gudrun. Jag hade hellre köpt från gudrun även om han haft samma pris som admin då jag av hela mitt hjärta inte vill stödja admins sätt att utveckla detta spel. Dock så köper jag inte guld och det var riktigt länge sen jag gjorde de då jag har större användning av toapapper ;)

13 Sep 2012, 15:29

viktorthornhill wrote:
Kan man inte köpa valuta bara då?

Jag ser vissa svårigheter i att sälja valuta. Ungefär samma problem som när man lånar pengar.
Jag lånade 300 000 valuta av en spelare till guldkursen 1g=1000+, nu ligger guldet på 1g=700 men jag är fortfarande skyldig 300 000 valuta. Jag vill inte sätta mig i en situation där en spelare köpte 100 000 valuta (som denne räknade med skulle ge låt säga 100g, sedan inför admin en ändring 7 dagar senare som gör valutan värd 50g).

Hur som helst måste man räkna i guld/guldkurs eftersom det är så man gör för att jämföra med admins pris. Dock är det ju inte så krångligt. Jag brukar ibland skicka över valuta som räcker till 3 dagars valutaköp. Men det är svårt att garantera en mängd guld över låt säga 2 veckor.

Men är man ute efter att köpa salpeterföretag för hela slanten är det ju självfallet en fördel om man kan få all valuta på en gång så om någon är intresserad av det går det självfallet att ordna. Alla inkomster är ju i valuta från början.

13 Sep 2012, 19:56

Finns lite till salu hos mig men det finns nog andra som kan sälja mer?

15 Oct 2013, 21:41
 [ 110 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Next