Last visit was: less than a minute ago
It is currently 16 Dec 2017, 22:35

[ 287 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Next
allmäna Monetary Market frågor 
Author Message

Post allmäna Monetary Market frågor
hejsan jag brukar köpa å sälja guld på monetary market för att tjäna pengar å jag har haft ganska så lovande tillgångar men har inte hållt på med det nu något denna vecka för jag är lite osäker på hur den skulle reagera i krigstider. men nu när jag tittar så förstår ja ju att jag skulle ju ha kunnat tjännat hur jävla mycket sek som helst för bara några dagar sedan blev man ju super glad ifall man lyckades sälja en guld för 79sek nu är ju priset uppe på 98sek.

någon som tror att det kommer sjunka mycket snart eller tror ni det kommer fortsätta å öka så länge sverige ligger i krig?

10 Feb 2011, 11:11

Post Re: Monetary market har ju blivit knas.
Du måste dock ha klart för dig att SEK är ganska totalt värdelöst utan det är i guld man måste räkna. Men ja, du hade kunnat tjäna rätt så bra med guld om du vetat hur marknaden skulle reagera på kriget.

SEK kommer antagligen att återhämta sig lite men hur mcyekt vet ingen,

10 Feb 2011, 11:20

Krig bruar ha en stimulerande effekt på valutaefterfrågan. Men med nya work as manager regeln blev det helknas. Men framför allt är det alla som sitter på 30 företag och säljer råvaror. Kolla vilka som säljer SEK från 20 oilka bolag. Därmed inyte sagt att det är deras fel, men work as manager är en katastrof för MM.

10 Feb 2011, 12:24

Mr_w wrote:
Jag tror att vårt krig mot Litauen inte stimulerade valutamarknaden som krig brukar göra, för att många soldater som fick utdelning tillverkar själv allt de behöver. Därmed behövde de inte sälja guld för att köpa vapen och mat.

tror nog de flesta eSvenskar satt med en hel del cash innan slaget.
samt vi har haft en väldigt stor andel av utländska aktörer under kriget som kan ha köpt upp en stor del av guldet.

10 Feb 2011, 12:42

det bästa vore väl om man försökte sälja så lite SEK som möjligt antar jag?

10 Feb 2011, 12:51

Många som startar egna företag nu när det bara kostar 10g, och man har tre gratis landslots. Många går över stock o sten för att skramla ihop till 10g, och då byter man ort sina sista sek mot g.

10 Feb 2011, 13:07

Försvarsmakten borde inte betala ut några SEK alls för krigsinsatserna. Låt soldaterna jobba i statliga företag för minimilön, där de producerar vapen och mat som de sedan kan få donerat när det är dags att strida. Annars blir det ju så som det är nu. Staten trycker offantliga mängder SEK som pumpas ut på marknaden via försvarsmakten. Soldaterna köper guld för pengarna, eftersom de redan har vapen och mat så det räcker. Valutan faller.

Kan vara gangsterligan "Pluto" som är i farten igen också. Det vet man aldrig.

10 Feb 2011, 14:32

Mr_w wrote:
Erka wrote:
Mr_w wrote:
Jag tror att vårt krig mot Litauen inte stimulerade valutamarknaden som krig brukar göra, för att många soldater som fick utdelning tillverkar själv allt de behöver. Därmed behövde de inte sälja guld för att köpa vapen och mat.

tror nog de flesta eSvenskar satt med en hel del cash innan slaget.
samt vi har haft en väldigt stor andel av utländska aktörer under kriget som kan ha köpt upp en stor del av guldet.

Jo, men när man tillverkar allt man behöver själv, har man ingen användning alls för SEK. Så utdelningar som finansieras med skattemedel och SEK-försäljning kan växlas mot guld, och den nedåtgående spiralen förstärks.

Jag äger själv 2 Q5 vapen och ett Q5 mat företag, jag kan producera allt jag behöver själv om jag så skulle vilja. men precis som jag tror jag de finns många som fortfarande köper vapnena för normala priser så samma skatt kommer in även fast man inte behöver betala någon skatt. tror de flesta utländska aktörerna blev rädda iomed den nya skattetryckningen, vilket kan ha orsakat det hela

10 Feb 2011, 14:58

Vad baseras det argumentet på, Erka? Mr_w ger ju ett godtyckligt argument. På vilket sätt kan utländska aktörer bli rädda iom. en ny skattesats och totalt haverera våran MM? Förklara, förtydliga! För just nu låter det bara som ett dåligt FRONT-argument för höga importskatter, nothing more.

Och som Mr_w säger. Många spelare tillverkar sina föremål själva, vilket innebär att mindre SEK köps upp för att betala löner och mer. I kombination med detta har pengar för ordrar skickats ut, och när folk inte orkar vänta på att deras SEK skall säljas tar de den snabba vägen och köper guld istället.

10 Feb 2011, 15:09

shoot wrote:
Vad baseras det argumentet på, Erka? Mr_w ger ju ett godtyckligt argument. På vilket sätt kan utländska aktörer bli rädda iom. en ny skattesats och totalt haverera våran MM? Förklara, förtydliga! För just nu låter det bara som ett dåligt FRONT-argument för höga importskatter, nothing more.

Och som Mr_w säger. Många spelare tillverkar sina föremål själva, vilket innebär att mindre SEK köps upp för att betala löner och mer. I kombination med detta har pengar för ordrar skickats ut, och när folk inte orkar vänta på att deras SEK skall säljas tar de den snabba vägen och köper guld istället.

LOL gick lite fort när jag skrev märkte jag :P mena sek-tryckningen, och nej jag är för låga importskatter. precis som ginsberg skrev i sin artikel så tror jag många köper vapnena för normala priser så skatter kommer in den vägen som vanligt, mena bara att man kan inte skylla MM ras på enbart företagare som mass producerar

10 Feb 2011, 15:34
 [ 287 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Next