Last visit was: less than a minute ago
It is currently 19 Oct 2017, 05:40

[ 13 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Ritningar för kollektivt ägande faction 
Author Message

Post Ritningar för kollektivt ägande faction
Vi på IRC kanalen #Norden har länge diskuterat kring idén om att äga en faction ihop. Vi är rätt så duktiga på meta-lirandet, så att sätta upp ett ramverk för att äga en faction ihop är något som vi borde klara av känns det som.

Men rent praktiskt hur skulle det se? Ägandedelar? Rösträtt? Starta upp en egen från scratch eller köpa en faction? Om vi köper hur väl uppgraderad bör den vara Low/Medium/High? När är det möjligt?

Ja, den här tråden är ämnat för att spy ut lite tankar och idéer. Vem vet, inom en snar framtid sitter vi och drar chains tillsammans.

26 Apr 2016, 23:55

Post Re: Ritningar för kollektivt ägande faction
Jussi FULL RETARD Jernkuuk wrote:
En kooperativt ägd faction tror jag att vi får sätta på is tills territories har lanserats, då det finns en risk att det blir en dyr förlustaffär om mekaniken ändras radikalt.

Självklart är det svårt att spika något innan uppdateringen har lanserats men det går att diskutera kring kooperativet redan nu känner jag. Jag tror inte uppdateringen kommer ändra på "management"-delen trots allt... men man vet aldrig så tills dess kan man rita upp några grova skisser.

En fundamental grej är att man redan nu förstå intala sig själv är att driva en faction som kooperativ blir väldigt knepigt och svårt jämfört med att äga en faction kooperativt. Alla parter behöver inte vara lika aktiva men alla parter har lika mycket att säga om. Jag tror det behövs tydliga ledare som får sitta på posten. Lite så som IRL, företag har VD... etc. Ja, ni fattar vad jag menar. Så kruxet hamnar i att äga en faction tillsammans snarare än driva den men självklart bör man ställa krav på samtliga ägare.

...och varför skulle vi vilja just äga en faction tillsammans? För att leecha som djur, känna att all vår E som går åt chains är något som vi får valuta på och självklart för den sociala biten. Förhoppningsvis så ger faction 2.0 en chans till dom mindre faction att vinna lite mark på. Skulle man ha en tajt faction med hyfsade upgrades med 20-30 aktiva bra spelare så kanske man klarar av att åstadkomma något men det är nog ingen grej man ska sätta sina pengar på. Top factions är prioriterade förmodligen i allra högsta grad även om Ched har en förkärlek till att hålla spelet någorlunda balanserad.

Att nå HoF och vara en crème de la crème faction är bara glömma. Så man får nog titta på andra målsättningar som känns tillräckligt underhållande och framförallt värt tiden.

Men företag är en annan sak, det kan vi absolut börja skissa på.

Att investera i att tillsammans driva upp företag är en annan idé som förtjänar en egen tråd. Vem är närmast med att bli klar med företagskandidatexamen? Känns som att vi kan redan börja titta närmre på det, redan ikväll.

27 Apr 2016, 23:10

företag kan vara en bra början på hur vi ser hur samarbetet mellan div pack fungerar, vem drar med pengarna först?

187 on da madafaqin adminfitta

29 Apr 2016, 16:10

Märk väl att hela det här inlägget bygger på resonemang kring nuvarande spelmodell. Allting kommer sannolikt att förändras när territories släpps.

1. Grunderna för kooperativt ägande

• Vi får scanna av marknaden efter intressanta erbjudanden på factions som är till salu.
  • När vi vet en lämplig faction skulle kosta oss gör vi en överslagsberäkning, eftersom det krävs en startpott för kollektiva utgifter som meds och beer innan vi har kommit igång med inkomst via OC.
  • Varje delägare får en röst i viktiga frågor motsvarande sin ägarandel.
  • Ägarandelar får endast säljas till andra delägare.
  • Ägarandelar har ett statiskt värde motsvarande den ursprungliga kostnaden. Enda gången värdet av en ägarandel kan öka är om delägarna enas om att sälja hela faction. Då splittas vinsten mellan kvarvarande delägare vid tidpunkten för försäljningen.

2. Ägarandelar

För enkelhets skull hänvisar jag till alla delägare som går in med andelar från start som "ursprungliga delägare".

• Totalpriset för den faction som köps styckas upp i ett antal ägarandelar motsvarande antalet spelare som bidrar med pengar vid köptillfället.
  • I så hög utsträckning som möjligt bör vi eftersträva en hyfsat likvärdig andelsfördelning för att öka känslan av delaktighet. Jag ser hellre att det blir färre delägare som går in med mycket pengar vardera än att vi blir flera delägare som har väldigt olika storlek på sina respektive andelar. Att ha för många delägare riskerar att leda till obeslutsamhet på grund av oenighet. Fler än 10 delägare är förmodligen inte hanterbart.
  • Värdet av varje ursprunglig delägares andel beräknas utifrån hur mycket personen i fråga har bidragit till den totala inköpssumman.

3. Nya/tillkommande ägarandelar

Värt att diskutera hur värdet av nya andelar ställs i relation till ursprungliga andelar vid en eventuell försäljning av faction. Bör en kooperativ andel som tillkommer senare värderas annorlunda?

• Om fler delägare skulle tillkomma i ett senare skede får de vid det tillfället existerande delägarna enas om ett nominellt värde för vad den nya andelen skall anses vara värd, samt hur den skall värderas i relation till de ursprungliga andelarna.
  • Som utgångspunkt bör nya andelar adderas till totalen, som sedan räknas om genom rak dividering av det nya antalet delägare. Det skulle i så fall motsvara en viss omfördelning av beslutsrätter för de ursprungliga delägarna.
  • Eftersom det monetära värdet av respektive andel förblir statiskt bör nya andelar förmodligen ha ett inköpsvärde som ligger över deras faktiska andelsvärde. Detta för att de redan existerande delägarna har arbetat upp värdet av sin faction, vilket givetvis bör innebära en uppräkning av dess ursprungliga värde när nya andelar tillkommer.
  • Inköpssumman för tillkommande nya andelsägare fördelas rakt av mellan de ursprungliga delägarna, enligt det andelstal som respektive delägare har i kooperativet.

4. Inaktivitet

Värt att diskutera hur inaktivitet påverkar andelsägandet.

• Kan inaktivitet innebära att andelen anses förverkad?
  • Hur länge behöver man i så fall vara inaktiv?
  • Man skulle rent av kunna införa en princip där andelens värde sjunker (negativt) exponentiellt i värde efter XX dagars inaktivitet, till dess att den anses vara helt förverkad.

30 Apr 2016, 04:36

Det ser bra ut, Valnad. Det behövs även principer för hur driftskostnaderna fördelas mellan ägarna eller finansieras på annat sätt, samt principer för hur icke-ägare behandlas.

Absolut, det behövs faktiskt en hel del till. Jag är bara så mongotrött att det stod mellan att skita i utkastet (som hade glömts bort i en flik under nattsuddandet :D) eller posta det som fanns, som ett första utkast.

Jag tycker t.ex. att delaktighet i driften också skall ha en inverkan på eventuell avkastning. Tror inte vi kan/bör räkna med att det genereras någon avkastning alls, snarare kan det bli tal om utgifter. I varje fall till en början. Men då kan ju den eller de som drar ett tyngre lass med själva "roddandet" undslippa utgiftsbiten.

Som sagt, det finns fortfarande en hel del att fundera kring. Hur vi än gör kommer en kooperativ faction innebära att vissa delägare gör mer än andra och det bör finnas en ömsesidigt överenskommelse och rättvis norm för hur det skall regleras i praktiken.

Fy fan vad flummig jag känner mig nu. Gonatt.

30 Apr 2016, 09:32

Quote:
Kan inaktivitet innebära att andelen anses förverkad?
Hur länge behöver man i så fall vara inaktiv?
Man skulle rent av kunna införa en princip där andelens värde sjunker (negativt) exponentiellt i värde efter XX dagars inaktivitet, till dess att den anses vara helt förverkad.

Jag tycker det känns rimligt att man bör kunna vara inaktiv i 90 dagar innan andelarna förverkas, folk spelar i vågor och då känns det väl rimligt att man iaf tittar till en gång på 90 dagar? Jag vill väl hellre se det att man väntar så länge som möjligt innan man blir utputtad än att utgången ska vara att försöka stryka andelar.

OC skulle kunna ge en del pengar, jag är ganska säker på att jag skulle klara av Rob a money train, tror samma gäller dig själv och Jussi samt ev Slirus. Pengarna från OC borde täcka upp kostnader för medical items? Kostar ju inte några större summor.

Man skulle kunna ha en "Founderandel" samt en "Medlemsandel". Båda berättigar till att göra som man känner för, de som inte har någon av delarna måste chaina 16 slag per dag eller liknande i krigstid. Medlemsandelen är förstås den som kommer användas i senare skede. Jag tvivlar på att det kommer bli någon större oenighet i röstningar och liknande, folk vill oftast samma sak.

Folk verkar ogilla kooperativ i Torn, jag tror vi kommer får vara ifred. Hela grejen kommer se ut som ett stort pyramidspel :lol:

Oförutsägbar sedan 2009.

30 Apr 2016, 09:33

Fan, jag har lyckats missa hela nya Torn diskussionerna.....trodde den försvunnit helt :P

Ni är grymma på att planera och komma med förslag, bra jobbat :)
Jag är med och bidrar med vad jag kan och blir gärna delägare den dagen vi kör igång.
Skulle vara otroligt roligt med en "egen" faction faktiskt, även om jag trivs rätt bra nu.
Men det blir ändå lite drygt efter ett tag när man inte har nåt att säga till om.

Sen är ju frågan om vi ska ha några krav vad gäller stats och sådant, men det kanske är tidigt att diskutera nu :P

För min egen del är det inte så noga med pengarna som jag investerar, jag slösar bort så jäkla mycket på skit här iaf så kan jag göra nåt vettigt för pengarna är det bra :P

30 Apr 2016, 11:22

Valnad wrote:
4. Inaktivitet

Värt att diskutera hur inaktivitet påverkar andelsägandet.

• Kan inaktivitet innebära att andelen anses förverkad?
  • Hur länge behöver man i så fall vara inaktiv?
  • Man skulle rent av kunna införa en princip där andelens värde sjunker (negativt) exponentiellt i värde efter XX dagars inaktivitet, till dess att den anses vara helt förverkad.

öööh, varför?

30 Apr 2016, 12:00

Contravene wrote:
Valnad wrote:
4. Inaktivitet

öööh, varför?

Han har antagligen tänkt att det inte ska kunna uppstå ett läge där allt står stilla om någon går AWOL för gott.

Ja, precis. Det är naturligtvis ingenting man behöver bry sig om i normalfallet. Men om någon har varit borta en jävligt lång tid kommer ju Torn-livet för övriga gå vidare och kanske sker saker med kooperativet som kräver beslut där andelar etc påverkas. Jag vet inte, kan inte se ett omedelbart behov av den typen av "säkerhet" men lite därför jag tog upp det direkt.

Lika bra att ha allting klart för sig hur vi själva vill ha det innan vi går in i något som kommer kräva en ganska substantiell insats i cash från alla medlemmar.

30 Apr 2016, 16:31

Så kanske ha det så att om man skulle försvinna ett tag, så läggs ens rösträtt på is så att resterande folk kan forsätta leka runt. Skulle man komma tillbaka blir det ju lite surt om ens kärleksbarn är borta.

30 Apr 2016, 19:32
 [ 13 posts ]  Go to page 1, 2  Next