Last visit was: less than a minute ago
It is currently 24 Nov 2017, 17:14

[ 14 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Det nya mercenary achievment 
Author Message

Post Det nya mercenary achievment
Utgår från att det flesta av rekryterna inte har någon ekonomi för att resa jorden runt, men att det ändå gärna vill fixa den medaljen, gärna så ofta som möjligt.

Föreslår då ett löpande projekt där de kan tipsas via forum/IRC vart de kan slåss och samtidigt få resan betald. Ev även viss utdelning eller stöd på annat sätt.
En snabb uträkning (om jag räknat rätt) visar att en rekryt utan vapen kräver ca 90-100 slag för att få sina 25 kills, så vissa länder/slag kan kräva flera besök för de svagaste.

Grejen är dock att detta måste ske i samråd med HKV, så de inte skickas ut nån dag när en order är på väg eller slår i en olämplig strid.

Fördelen är att de krigar för att uppnå något, med den positiva bieffekten att de ökar i rank snabbare om/då de slår mer.
Nackdelen är att få kanske bryr sig om detta och att projektet därför inte når ut till rätt personer.

Diskutera!!

26 Jul 2011, 23:25

Post Re: Det nya mercenary achievment
Tanken är väldigt god, men känns som om det vore väldigt svårt att genomföra. I praktiken skulle det innebära runt 1 land per dag/rekryt. Skulle då ta 25 dagar/rekryt.

25*20=500 SEK/rekryt..

10 rekryter innebär runt 5-6.000 SEK i månaden. Lät väldigt dyrt först, men kanske inte är så farligt trots allt.

26 Jul 2011, 23:36

Blir enklare om vi använder trådarna som adresserar de här ämnena. Risken är annars att vi får en massa olika trådar att nysta i och ngn idé kanske faller bort.

Tror det blir enklast om vi gör en struktur där vi försöker ta en delfråga i taget, dvs vi inleder med aktiviteter och tävlingar.

Med det sagt tycker jag detta låter väldigt intressant, tror detta skulle kunna göras till en riktigt bra grej. Jag tar dock mina tankar i just "aktivitet & tävlingar" tråden där detta känns mest hemma.

27 Jul 2011, 00:44

Tvärtemot dig så tycker jag det funkar utmärkt med egen tråd för de större idérna, då det inte blandas med andra bra idéer.

En utvecklad variant som är oerhört flexibel är att ha ett visst antal dagar/vecka där man får lite extra hjälp med ovanstående medalj, och då ge inviduella ordrar. Kan ju vara öppen för alla, men endast ge utdelning av resekostnad för rekryterna eller nåt sådant.

Då tanken är/var att detta skulle vara ett löpande projekt, så kan det genom att det anpassas efter varje soldats inviduella framsteg vara möjligt för alla att få hjälp. Tiden som krävs för att klara detta blir då mindre viktig, då man kan ta en paus och sedan komma tillbaka och fortsätta.
Kostnaden kan hållas nere då man uppmanar de deltagande att inte flytta hem, om inte en officiell order kräver det eller vid speciella dagar då en flytt hem krävs.

Självklart skall IRC vara den primära kanalen för dessa miniordrar, då alla snabbt kan få uppdaterad info.
Tänkte visa med ett exempel hur projektet kan funka i verkligheten. (se spoilern)
Spoiler:
Rekryt 1: Tjenare, vart skall jag strida?
Plutonbefäl: Hur ser läget ut för det länder du kan strida för från Sverige?
Rekryt 1: Har dödat 13 för Spanien, resten ligger på runt 5 kills
Plutonbefäl: Okej, då tar du Spanien först.
Rekryt 1: Okej, tack.

Rekryt 2: Tjenare, vart skall jag strida?
Plutonbefäl: Hur ser läget ut för det länder du kan strida för från Sverige?
Rekryt 2: 25 döda från alla de länderna
Plutonbefäl: Okej, har du nåt påbörjat land?
Rekryt 2: Har 7 döda för Rumänien
Plutonbefäl: Hm, de har ingen aktuell strid uppe.
Plutonbefäl: Hur ser det ut för dig för Litauen?
Rekryt 2: Ingen dödad
Plutonbefäl: Åk dit då, de har ett RW på gång.
Plutonbefäl: Skickar 20 SEK för resan, stanna där tills du är klar eller annan order kommer.
Rekryt 2: Okej, tack.

Som ni kan se behöver det inte vara krångligt eller dyrt, om man är lite taktiskt. Flera av länderna går ju att strida hemifrån, och de får då högsta prioritet. Ibland kan man även få turen att en officiell order hjälper en med uppdraget (och kanske även med flyttpengar) och kan även då plocka kills.
Alla orkar inte ju leta strider, men får de hjälp på väg så kanske de ändå får motivation att fortsätta strida och känna att de tjänar nåt på det.

27 Jul 2011, 08:18

Jao, efter ha tänkt lite på saken så är jag nog benägen att hålla med dig angående trådarna. Jag använder ursprungliga tråden som "samlingstråd" istället där alla idéer fortsätter listas och sedan med länk till tråden.

Angående det där upplägget så tror jag att det kan bli svårt att få igenom eftersom dels ger PB'na "order" på eget bevåg som kan krocka med om exempelvis TSM går ut med orders för Sverige efteråt och dels kan det vara strider som inte behövs alls för TSM. Tror det kan vara bra om det går att integrera in detta i TSMs grundupplägg istället. Exempelvis då att man signar upp sig till en grupp, som ligger under hela TSM också försöker man anordna saker tillsammans. Typ om TSM behövs i ett RW i Ukraina så kan den här gruppen få resan betald för att åka dit och då sedan även kolla möjligheter om rekryter kan få ngn form av bonus - typ vapen eller nåt för att döda sina motståndare snabbare?

27 Jul 2011, 15:04

Ja, det är säkert möjligt att det är omöjligt att få till ett bra upplägg, men om det hade gått vore det toppen som komplement till de vanliga ordrarna.

27 Jul 2011, 15:08

Vad tror du om att försöka få ihop en grupp?

Då kan vi ha krav på IRC aktivitet för att få gå med - sen då om man är på IRC när ett tillfälle för TSM ges att gå in någonstans med den här gruppen - så går de dit. På så sätt lär man få besöka många olika länder finansierat samtidigt som det då även ges eventuell möjlighet att slåss i RW's menade att förlora som TSM har insikt i. Då lär man få möjlighet att kryssa av en hel del länder till slut - även om det då kan bli väldigt svårt att kryssa av alla.

27 Jul 2011, 15:14

Att på något sätt underlätta för de som försöker sig på att ta den medaljen är jag positiv till, men det skall isf vara i samförstånd med TSM som jag sagt innan. Vi vill ju inte riskera att ta skada som behövs i nån viktigt strid, utan istället organisera alla de som slåss utanför order så de ev kan fixa sin medalj på ett vettigt sätt utan att skada Sveriges (och i förlängningen ONE:s) intressen.

Så tja, antar att gruppgrejen låter som ett bra alternativ.

27 Jul 2011, 15:23

Nej det är precis så jag tänker med. Har du några tankar på det hela Knodden? Annars känns det som vi har ett bra upplägg här dels som en rolig gemenskapsgrej - att försöka komma närmare mercenarymedaljen på TSM's villkor. Samtidigt då som det förhoppningsvis ökar IRC aktiviteten. Klockrent.

27 Jul 2011, 16:14

Allting för att öka aktiviteten är en bra grej enligt mig. Tror dock det kan bli ganska svårt att få det hela att gå hand i hand med #TSM. Alltid svårt att be/tipsa folk om vart man kan slå, utan att ta kraft i en strid som kan dyka upp.

Men detta beror ju lite på hur pass hård i sitt beteende man vill vara. Är det okej för #TSM att man tipsar om att åka till Spanien och slåss, trots risken finns att ett RW kan startas närsomhelst, så finns det ju inga problem.

Men tycker hela grejen med en IRC-kanal där man kan diskutera och få resan betald är fenomenal. Jag älskar alla idéer när de kommer till IRC. Tycker det är en perfekt plattform och enkelt sätt att kommunicera.

Blev kanske lite rörigt, men hoppas ni förstår mina tankar.

27 Jul 2011, 20:10
 [ 14 posts ]  Go to page 1, 2  Next