Last visit was: less than a minute ago
It is currently 24 Nov 2017, 17:23




 [ 5 posts ] 
Projekt: FAR 
Author Message

Joined: 30 Mar 2011, 16:43
Posts: 402
Post Projekt: FAR
Välkommen till erepublik.se's katakomber (tänk the wire s1 lokalen)!

Du är här för att du är med i nya projektgruppen - Försöka Aktivera Rekryter.

Bakgrund: Sett till eSverige befolkning borde rekryterna vara de absolut mest representerade när det gäller kriga på order. Av våra 2400 innevånare är ungefär 2000 på en rekrytnivå slagmässigt, dvs en överlägsen majoritet. Sett till kriget i Kanada dock så var rekryterna en utav de minst aktiva plutonerna med rätt stor marginal - det är det vi ska vända på.


Syfte med FAR: Att via olika idéer öka aktiviteten hos de rekryter som inte fokuserar på Boot Camp. Även om rekryter, framförallt de nyaste, bidrar med väldigt lite influence på kort sikt så kommer de behövas på längre sikt. Om det rör sig om väldigt få spelare som aktiverar sig och slåss för vår militär så kommer det i längden betyda att när någon större krigstank tröttnar så är det inte bara hans styrka / influence som kommer saknas - utan även att det inte finns några som sluter upp bakom för att ta dennes plats. En annan fördel är att med större antal så kommer även en större kollektiv influence: 20 nya rekryter som tränar och slåss i 50 dagar gör lika mycket influence som lidskjalf. Så även om det, med all rätt, kan tyckas vara UV's uppgift att aktivera nya spelare så kan det även rimligtvis tyckas ligga på oss att utbilda framtidens soldater (för att låna Valnads BC slogan). Att aktivera våra rekryter för att engagera sig i krig är således syftet.


Tillvägagångssätt: Upplägget är att vi (undertecknad, Lemlin och Knodden) utgår från tre olika punkter och diskuterar de mer ingående en och en - detta för att försöka hålla diskussionerna så fokuserade som möjligt. Ordet är helt fritt och det är bättre om ni skriver för mycket än för lite. De tre punkterna är:


* aktiviteter /tävlingar
* Gruppsammanhållning - IRC aktivitet
* Ersättning



Uppslag på underdiskussioner ser främst ut så här:

Aktiviteter / Tävlingar - Båda ni två har dragit olika trådar just med det här syftet - även om Lemlins inriktade sig mer på TSM generellt. Upplägget blir således att jag vill ni presenterar de idéer ni själva tycker är bra samt eventuella egna synpunkter så utgår vi från det som diskussionsunderlag här. Det finns en del tankegångar i era trådar så första diskussionsämnet är att försöka plocka fram några idéer där.

Gruppsammanhållning & IRC aktivitet - En anledning till rekryternas bristande engagemang kan vara avsaknaden av en större gemenskap. Den här diskussionspunkten kommer således avhandla idéer och förslag på hur vi kan öka sammanhållningen bland rekryter. Det kan vara IRC aktiviteter, eventuella bonusar - lämnar diskussionen helt öppen här när det är dags för den. Fundera gärna på idéer medans vi disktuerar just aktiviteter och tävlingarna utifall det är något vi kan arbeta vidare på.

Ersättning - Diskussionen kommer främst utgå från "Utdelningsformel" förslaget i luckanforumet. Där finns tre föreslagna ersättningssystem, vi kommer gå igenom de och lista för respektive nackdelar. Tänkte även att vi kan gå in djupare i de olika systemen och diskutera saker som eventuella bonusar för ett visst antal influence, eventuella bonusar för vapen etc. Det vi har att rätta oss efter framförallt här är att det ska inte vara en fördel att vara rekryt sett till ersättning. Utan det handlar snarare om en högre "ingångsersättning" isåfall - men den får inte bli högre än 2,50SEK / slag eftersom det är minimumnivån för pansartrupperna. Den här diskussionen lär bli störst så det är bra om ni sätter er in i de olika formlerna.


Målsättning: Att inom 1-2v nått en konsensus för dessa tre punkter som sedan kommer presenteras till beslutsfattarna av undertecknad.

Deltagare: Stefan Awesome, Knodden, Lemlin. Sedan har jag även tillfrågat ett par med rejäl erfarenhet från försvaret om de kan titta in då och då för att ge tips, råd och säga till om ngt behöver utvecklas eller inte fungerar. Återkommer med namn när jag fått klartecken på att de är med.

Så där, Välkomna igen och låt oss börja med lite tävlingar / aktiviteter!


26 Jul 2011, 22:22

Joined: 30 Mar 2011, 16:43
Posts: 402
Post Re: Projekt: FAR
Larm kommer fungera som en utav de som kommer in och hjälper till. Förhoppningsvis kommer en till med, annars har Larm stenkoll på det mesta så det känns bra. Vi får ge han en individuell kaffemugg i fikarummet så han känner sig hemma.


27 Jul 2011, 01:00

Joined: 30 Mar 2011, 16:43
Posts: 402
Post Re: Projekt: FAR
Kan glatt meddela att den andra personen jag hade förhoppningar om att skulle överse projektet, Valnad, också tackat ja.


27 Jul 2011, 02:42

Joined: 30 Mar 2011, 16:43
Posts: 402
Post Re: Projekt: FAR
Okey dags att få lite fart här igen nu. Knodden, förstår om du vill vänta till din deadline med att plocka fram de bästa idéerna men med nuvarande upplägg så står vi mest bara och väntar på de. Lemlin, ditt "lottoförslag" i annan tråd låter väldigt intressant. Försök gärna plocka in det här. Fungerar det för rekryterna så kommer det sannerligen spridas till resterande TSM med. Win / win med andra ord om det här projektet kan få idén flytande.


31 Jul 2011, 02:25
User avatar

Joined: 21 Mar 2011, 13:54
Posts: 1462
Post Re: Projekt: FAR
Mitt lottoförslag kommer jag nog inte driva vidare. Bra idé kanske, men det blir säkert för krångligt.

_________________
Image


06 Aug 2011, 20:39
 [ 5 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

server monitor Page Ranking Tool

 

Powered by phpBB | Style by ST Software