Last visit was: less than a minute ago
It is currently 24 Oct 2017, 00:36

[ 16 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Återinföra Regeringen? 
Author Message

Post Re: Återinföra Regeringen?
Schyman: Försvarets Operativa Ledning.

10 Dec 2011, 14:41

Ministrar kan ju gärna få skriva men alla högar med vice, rådgivare och annat löst folk gör sig icke besvär :F

10 Dec 2011, 18:41

Wolf Heinrich von Helldorf wrote:
Om några ministrar får skriva i riksdagen borde alla ministrar få det, jag ser inte problemet med att de får skriva så länge de inte får rösta.

Jag är splittrad i den här frågan. Problemet som jag kan se skulle inträffa är det att om CP utser en hel hög med personer som ska tycka och tänka lågt i riksdagen. OM det blir för mycket folk så tror jag att trådar kommer bli svårare att följa plus att de nya förmågorna kvävs bland alla gamla rävar. Därför tror jag att en begränsning för regeringen bör finnas.

Gudrun Schyman wrote:
Notera att det ni nu förespråkar är en form av konstitution där all makt inte ligger hos presidenten. Så som det är nu får presidenten göra som hen vill i skapandet/borttagandet av institutioner för styrning av staten - det har fungerat bra.

Samtidigt så ska riksdagen få stipulera sina egna regler, varav denna är en av dem. Jag tycker inte att det är självklart att CP och dennes folk ska få all makt. Riksdagen är lika folkvald som CP. I så fall borde riksdagen ha samma insyn och tillgång till allts som ligger under presidentens vingar (FinansDep, HKV etc etc).

Gudrun Schyman wrote:
Jag skulle föreslå två enkla ändringar:
Regeringen döps om till Presidentstaben (detta för att regeringen här inte motsvarar vad regeringen IRL är, använder man IRL namn ska dessa motsvara IRL för annars finns det stor risk för sammanblandning - har hänt.)
Ingen regering existerar. däremot får ministrar skriva i riksdagen: iaf UV, Finans ...finns det några fler?

Jag tror att namnet är inarbetat redan och att byta det gör ingen reel skillnad. Inte om samma folk och samma befogenheter innefattas. (För övrigt är jag för irl-anknytningar, men får sällan gehör för dem... ;))

Lonestar wrote:
Ministrar kan ju gärna få skriva men alla högar med vice, rådgivare och annat löst folk gör sig icke besvär :F

Jag kan tänka mig att riksdagen låter CP få två rådgivare eller ministrar utanför den "ordinarie" ministerstaben få tillgång. Jag kan se en fördel med att CP får ha sina närmsta i riksdagen också.

- Present Awesome in eSweden
- Former President of eSweden
- Former MoFA of eSweden
- Former Party President of FBS
- Former Party President of Liberala Vikingar
- Former Party President of Partiet

10 Dec 2011, 20:25

Som westerberg var inne på finns det sedan tidigare beslut på att ministrar skall få skrivrätt (ej rösträtt, naturligtvis) i Riksdagen.

Föreslår att ni lägger upp en diskussion kring detta i Riksdagens forum, eftersom det tidigare beslutet verkar ha fallit i glömska. Det är krasst sett talmannen som ger tillgång till Riksdagen och presidenten lägger sig endast i denna syssla vid händelse av att talmannen inte gör/kan göra sitt jobb.

10 Dec 2011, 20:28

Ministrar skall ej ligga i Riksdagensgrupp, och är således inte talmannens uppgift.
Regeringsgruppen skall ge tillgång till att skriva i Riksdagen

10 Dec 2011, 21:00 WWW

My bad, det stämmer som du säger.

/ignore Valnad

10 Dec 2011, 21:31
 [ 16 posts ]  Go to page Previous  1, 2