Last visit was: less than a minute ago
It is currently 24 Oct 2017, 00:38

[ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
eSveriges politiska organisation 
Author Message

Post Re: eSveriges politiska organisation
Dalze wrote:
Här kommer vi till ett problem som jag tycker är viktigt att belysa. TSM och UV måste ha pengar för att driva sina verksamheter. Det får de från Riksdagen.

Presidenten med sin regering är den som är ytterst ansvarig för UV och TSM och behöver medel från riksdagen för att kunna driva dessa.

Ja, sedan ändringen med att man inte kan donera till organisationer så har det fungerat så.

Quote:
MoD och MoE har rätt att kräva medel från riksdagen. Vad händer om riksdagen av någon anledning säger "nej"? Jag vet att vi någon gång sagt nej när vi ville ha lite redovisning av finanserna. Då hjälper inte all rätt i världen.

Då får ni skylla er själva. Det finns ingen anledning att inte ge pengar till departementen. Särskilt TSM vet jag är väldigt hemliga med sina siffror medans UV har ett öppet dokument(som jag beslutade om att skapa för övrigt) som alla kan läsa.

Quote:
Nej, för att UV och TSM ska få medel måste deras uppdrag vara tydliga och redovisningen av statens medel anses vara tillgodosedd av riksdagen. Sen hur Presidenten väljer att styra TSM och UV (eller låta de handla självständigt) är upp till denne själv. MEN, det är fortfarande riksdagen som ska känna sig trygg med att finanserna används på ett korrekt sätt.

Tror du vi sitter och ger pengarna till oss själva eller? Menar du att vi ska redovisa samma sak varje gång vi behöver pengar? Ni vet att TSM använder sina medel till utdelningar och UV till nybörjarbidraget. Vad mer behöver ni veta?

Quote:
Problemet jag ser det är att de vattentäta skott mellan regering och riksdag är alldeles för stora. Jag vet att det finns erfarna spelare i regeringspositioner som anser att riksdagen är lat och dum. Om den inställningen är den som råder kommer vi aldrig komma till en politisk harmoni i korridorerna. Då kommer riksdagen till slut sätta sig på tvären för att de känner sig förda bakom ljuset, som de gjorde den där gången jag nämnde. Detta är djupt olyckligt och jag vet hur besvärligt det är att vara MoD när man plötsligt inte får de pengar man begär, trots att man har "rätt" till det.

Du verkar ju inte direkt påverka Riksdagen positivt med dina tidigare idiotiska uttalanden. Förstår varför folk tycker ni är lata och dumma.

23 Aug 2011, 16:12

Haschmonstret wrote:
Dalze wrote:
Här kommer vi till ett problem som jag tycker är viktigt att belysa. TSM och UV måste ha pengar för att driva sina verksamheter. Det får de från Riksdagen.

Presidenten med sin regering är den som är ytterst ansvarig för UV och TSM och behöver medel från riksdagen för att kunna driva dessa.

Ja, sedan ändringen med att man inte kan donera till organisationer så har det fungerat så.

Quote:
MoD och MoE har rätt att kräva medel från riksdagen. Vad händer om riksdagen av någon anledning säger "nej"? Jag vet att vi någon gång sagt nej när vi ville ha lite redovisning av finanserna. Då hjälper inte all rätt i världen.

Då får ni skylla er själva. Det finns ingen anledning att inte ge pengar till departementen. Särskilt TSM vet jag är väldigt hemliga med sina siffror medans UV har ett öppet dokument(som jag beslutade om att skapa för övrigt) som alla kan läsa.

Jag har inte sagt något annat heller. Jag menar på att det kan uppstå problem om man håller riksdagen helt utanför. Jag sa inte att det är så, jag vet att UV är öppna. Jag pratar om en metodfråga och hur man förhåller sig till rättigheter och skyldigheter.

Quote:
Nej, för att UV och TSM ska få medel måste deras uppdrag vara tydliga och redovisningen av statens medel anses vara tillgodosedd av riksdagen. Sen hur Presidenten väljer att styra TSM och UV (eller låta de handla självständigt) är upp till denne själv. MEN, det är fortfarande riksdagen som ska känna sig trygg med att finanserna används på ett korrekt sätt.

Haschmonstret wrote:
Tror du vi sitter och ger pengarna till oss själva eller? Menar du att vi ska redovisa samma sak varje gång vi behöver pengar? Ni vet att TSM använder sina medel till utdelningar och UV till nybörjarbidraget. Vad mer behöver ni veta?

Nej, det är inte det jag säger. Jag säger detsamma som jag sa här ovanför. När vi säger att folk har "rätt till" saker så måste vi analysera detta också. Det är ett förhållningssätt. Jag säger inte att det är så i UV, det är INTE ett påhopp på verksamhet som bedrivs i detta nu.

Quote:
Problemet jag ser det är att de vattentäta skott mellan regering och riksdag är alldeles för stora. Jag vet att det finns erfarna spelare i regeringspositioner som anser att riksdagen är lat och dum. Om den inställningen är den som råder kommer vi aldrig komma till en politisk harmoni i korridorerna. Då kommer riksdagen till slut sätta sig på tvären för att de känner sig förda bakom ljuset, som de gjorde den där gången jag nämnde. Detta är djupt olyckligt och jag vet hur besvärligt det är att vara MoD när man plötsligt inte får de pengar man begär, trots att man har "rätt" till det.

Haschmonstret wrote:
Du verkar ju inte direkt påverka Riksdagen positivt med dina tidigare idiotiska uttalanden. Förstår varför folk tycker ni är lata och dumma.

Jag förstår inte vad du syftar på? Tidigare som i den här diskussionen eller vad? Att bemöta en diskussion på det sättet du gör förbättrar ingenting. Om jag uttrycker mig oklart så förtydligar jag gärna.

- Present Awesome in eSweden
- Former President of eSweden
- Former MoFA of eSweden
- Former Party President of FBS
- Former Party President of Liberala Vikingar
- Former Party President of Partiet

23 Aug 2011, 16:36

Tycker det fungerar smidigt som det är. Vad jag vet har UV till uppdrag att genomföra vissa saker (mentor, .se bidrag osv). Till detta kan man inte sätta en budget då det alldeles beror på aktiviteten. Då är det bättre att löpande begära ut SEK till detta.

sen är självfallet någon form av bokföring trevligt. Haschtomten hade ju faktiskt gjort ett Exceldokument...?

24 Aug 2011, 21:32

Gudrun Schyman wrote:
Tycker det fungerar smidigt som det är. Vad jag vet har UV till uppdrag att genomföra vissa saker (mentor, .se bidrag osv). Till detta kan man inte sätta en budget då det alldeles beror på aktiviteten. Då är det bättre att löpande begära ut SEK till detta.

sen är självfallet någon form av bokföring trevligt. Haschtomten hade ju faktiskt gjort ett Exceldokument...?

Undrar lite hur jag har kunnat missa denna tråd?!

Bokföring har vi, jag har gjort ett dokument som har fyllts i av alla som "gjort av" med pengar i UV under en viss tid nu, lite innan min tid som Utbildningsminister t.o.m. så det är bara att den som vill ha en titt på denna skickar ett Pm till mig så fixar vi det.

När det gäller UV och hur det är strukturerat så svarar jag mer än gärna på dina frågor, kanske är lättast att du sammanfattar alla dina frågor i en post? Så skall jag svara på dem efter bästa förmåga.

24 Aug 2011, 22:07

Lite körigt här hemma just nu bara...flyttar till göteborg nu på söndag. Dags för universitetet..flytta hemifrån.

24 Aug 2011, 22:16

Detta skrev jag för ett bra tag sedan. Väldigt bra sammanfattning i mitt tycke:

Spoiler for Utbildningsverkets arbetsmodell och beskrivning:
Vår uppgift
Vår främsta uppgift är att informera och välkomna nybörjare till communityn. Detta gör vi via att hålla guider uppdaterade(och översatta) och hålla igång mentorprogrammet. Sedan jag(Haschmonstret) strukturerade om mentorprogrammet efter Norsefires Wolfpack-modell så har programmets syfte inte bara varit att lära ut, utan även att integrera nybörjarna till communityn.
Utbildningsministern har rätt att begära ut SEK från Riksbanken. Pengarna ska användas till att finansiera Nybörjarbidraget(f.n 400 SEK) och Mentorprogrammet(f.n max 225 SEK) och framtida program och projekt med samma syfte som lanseras.

Mentorprogrammet
När jag formade det nya mentorprogrammet så tänkte jag att nybörjarna skulle läsa guiderna, fråga sin mentor om det var något och sedan göra formulären som gjorts till programmet. Jag inser nu att en mindre justering behövs på den punkten. Guiderna tänkte jag numer ska användas som en form av "läroplan" för mentorerna. Detta för att uppmana mer kommunikation mellan mentorn och lärlingen.

Guiderna
Vid sidan om våra program så har vi som uppgift att hålla guiderna uppdaterade. Det är vår uppgift att även ha en uppdaterad guide på Svenska och Engelska i en artikel på .com. Vi ska sikta på att släppa en guide i media(med reklam längst nere på artikeln till andra saker som bör uppmärksammas) var 6e-7e dag, och då även variera med olika guider. Som jag tidigare nämnde så tänkte jag att guiderna främst skulle användas som en form av läroplan för mentorerna, men som vi vet så går inte alla som registrerar sig med i mentorprogrammet. Artiklarna är därför till för dom som väljer att spela och lära sig solo, eller i värsta fall dom som inte lyckats orientera sig till mentorprogrammet.

Möten
Utöver detta så tänkte jag att det kunde vara bra om man hade siktat på att ha ett möte minst 2-4 gånger per mandat(Det vill säga varje eller varannan vecka beroende på situationen). När mötet ska vara bestämmer vi gemensamt så att så många som möjligt i UV ska kunna delta. På mötet ska vi diskutera vad som behöver göras, vad som behöver förbättras och sedan diskutera hur vi ska göra detta.

Anledningen till varför jag vill ha möten kan tyckas vara uppenbart, men jag skriver ner det ändå. Det är för att vi bättre ska kunna organisera oss och utbyta dialoger med varandra. Under min tid som Utbildningsminister så har jag haft väldigt lite kontakt med de flesta som har tillgång hit, och därför tycker jag att det är viktigt att vi bättrar på den punkten. Trots att många har blivit tilldelade uppgifter så vill jag ändå höra allas åsikter om allt som är relaterat till Utbildningsverket. Ju fler som deltar desto roligare blir det.

Möten kommer att hållas i UV:s privata kanal #utbildningsverket-ministeriet.

R.I.P Migrationsverket
Jag fick också nyligen reda på att Utbildningsverket och Migrationsverket ska slås ihop. Migrationsverket kommer nu vara en underavdelning till Utbildningsverket. Mer information kommer så snart jag vet mer.

TL;DR, uppgifterna i punktlista

24 Aug 2011, 22:26

JOKE:

H-Monstret, FY FAAN vad mycket text jag får ont i ögona...

26 Sep 2011, 17:22

en fråga bara, det finns Rosenbad som forum och Riksdagen, vad gör dessa? Är inte de samma sak?

21 Nov 2011, 13:18

Riksdagen - forum for in-game Congress-members

Rosenbad - forum for the staff of the in-game President (chosen by the President, not the people)

21 Nov 2011, 13:23

Typ ett råd till presidenten.
*luktar på cigarrerna som ligger på presidentbordet*
Monika Lewinsky har sitt eget rum här nånstans.

21 Nov 2011, 15:51
 [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next