Last visit was: less than a minute ago
It is currently 19 Oct 2017, 05:46

[ 1 post ] 
[UV] Vanliga frågor (FAQ) (Uppdaterad September 2017) 
Author Message
President

Post [UV] Vanliga frågor (FAQ) (Uppdaterad September 2017)
Här är en lista på vanliga frågor, guiden är främst tänkt för nyare spelare, men jag tror även att lite äldre kan lära sig något här.

1. Militärt:
1.1. I vilken strid ska jag slå?
1.2. Hur fungerar divisionerna?
1.3. Hur fungerar flygstriderna?
1.4. Ska jag gå med i en Military unit? (MU)
1.5. Hur mycket bör jag kriga?
1.6. Vilka träningsanläggningar ska jag satsa på?
1.7. När ska man köpa träningskontrakt?
1.8. Varför behöver jag ibland flytta för att kunna kriga?

2. Politik:
2.1. Bör jag gå med i ett parti?
2.2. När är valen?
2.3. Hur ställer jag upp i valen?
2.4. Hur röstar jag i valen?
2.5. Vad gör en kongress-/riksdagsledamot?
2.6. Hur fungerar diktaturer?
2.7. Hur tar man politiskt över ett annat land? (PTO)

3. Allmänt:
3.1. Hur flyttar jag?
3.2. Hur fungerar "eRepubliks" dygn?
3.3. Hur fungerar valutorna?
3.4. Vad ska jag satsa på? / Vad ska jag göra med mitt guld?
3.5. Hur tjänar jag pengar/guld?
3.6. Måste jag köpa guld för att komma någonstans i spelet?
3.7. Jag har jobbat, tränat och krigat, vad mer kan jag göra?
3.8. Kan andra i min familj spela eRepublik?
3.9. Det står CSRF-attack detected när jag försöker att publicera en artikel.
3.10. Om jag vill snacka skit med andra spelare, vad gör jag då?

___________________________________________________________________________________
Jag hittar inget svar här, var ska jag fråga?
Jag rekommenderar dessa två alternativ: (Men du kan självklart PMa någon)
Fråga här på forumet, t.ex. i den här tråden: viewtopic.php?f=137&t=22510
Fråga i din friends-feed eller i din MU-feed. Både dina vänner och dina kollegor i MUn hjälper gärna dig.

____________________________________________________________________________________

1. Militärt:

1.1. I vilken strid ska jag slå?
Oftas är det fritt fram att slå för Sverige och våra allierade. Tänk också på att hålla koll i media och feeds för det händer ibland att vi vill förlora strider av olika skäl.

1.2. Hur fungerar divisionerna?
Division 1: Level 1-34 (1 poäng per vunnen delstrid) (2 guld per BH)
Division 2: Level 35-49 (2 poäng per vunnen delstrid) (3 guld per BH)
Division 3: Level 50-69 (3 poäng per vunnen delstrid) (4 guld per BH)
Division 4: Level 70+ (5 poäng per vunnen delstrid) (5 guld per BH)

Spelet har alltså delat upp spelarna efter styrka. För varje delstrid man vinner i varje division får man ett antal poäng. Först till 94 poäng totalt vinner striden. När du tävlar om Battle Hero-medaljen (BH) så tävlar du bara mot dem i din egen division och på din sida.
Mer information om divisioner finns på wikin här: http://wiki.erepublik.com/index.php/Division

[b]1.3. Hur fungerar flygstriderna?

I juli 2016 infördes flygstrider. Dessa ersätter de vanliga striderna var fjärde runda. Under dessa strider slåss alla i samma "division" och vinnaren får samtliga 22 poäng. Skadan som varje spelare gör beräknas på ett annat sätt än i vanliga strider. Istället för militärrank och styrka baseras den på "Aircraft Rank" och "perception" (som snart kommer att gå att tränas upp likt styrka). Den som gör mest skada på vardera sida belönas med Sky Hero medaljen som ger 30 guld. Viktigt att notera är också att de vapen som man använder i vanliga delstrider inte går att använda i flygstrider, men självklart kan man slåss utan vapen också.

För en ny spelare är det smart att satsa på flygstrider, skillnaden mellan gamla spelare och nya är inte lika stor där.

Mer info här: https://forum.erepublik.com/index.php?/ ... uidelines/

1.4. Ska jag gå med i en Military unit? (MU)
Ja, det finns inga nackdelar med att vara med i en. Jag rekommenderar att du går med i TSM Fallskärmsjägarna, som är en officiell MU som är öppen för alla. Där får du uppdaterade Daily Orders (DO) och du kan skriva och läsa i MU-feeden, ett perfekt ställe att ställa dina frågor. I framtiden kanske du däremot får en inbjudan till en privat MU, så länge du visar dig vara aktiv.

1.5. Hur mycket bör jag kriga?

Det är helt och hållet upp till dig själv. Är du i division 1-3 kan det finnas anledningar till att kriga så lite som möjligt. Anledningen till detta är att du får mycket xp för att kriga, vilket leder till att du snabbare når högre divisioner. Nackdelen med detta är att det kommer att vara väldigt svårt att ta några BH-medaljer och dessutom kommer du att ha mindre inverkan på striderna du slår i. Men det är helt och hållet upp till en själv hur du vill göra. Antingen kan du välja att ha kul nu och gå "all in" med krigandet, eller får du ha tålamod och vänta med att ha kul, (kanske kan du satsa mer på politikmodulen under den här tiden). Det finns inget rätt och fel, utan det är upp till en själv hur man vill göra. Går du all in för air så behöver du inte vara rädd för att gå upp i level, något som är ett smart val för nya spelare.

1.6. Vilka träningsanläggningar ska jag satsa på?

Kolla in den här guiden: viewtopic.php?f=313&t=29168

1.7. När ska man köpa träningskontrakt?

Rent generellt endast om du tränar i den dyraste anläggningen, Special Forces Center, dagligen.

Använd detta verktyg för att räkna ut vilket kontrakt som är lämpligast: https://www.erepublik-deutschland.de/en ... calculator

1.8. Varför behöver jag ibland flytta för att kunna kriga?

Det kan finnas fler anledningar till det. I normalfall kan man slå från Sverige för våra allierade, dock inte i Resistence Wars (RWs). Däremot finns det sedan september 2017 en ny restriktion där ett land måste välja vilka allierade som får slå utan att flytta. I listan över alla strider i världen ser man en bild på en biljett i de strider där du behöver flytta. Väljer du en strid och sida där det inte finns någon biljettbild så kan du slå utan att kriga. Se denna bild om du är osäker: https://i.imgur.com/pnJ7fL3.png.

2. Politik:

2.1. Bör jag gå med i ett parti?
Ja, att gå med i ett parti ger dig många fler möjligheter. Exempelvis kan du ställa upp i kongressval eller partiledarval, diskutera politik med den partikollegor eller kanske träffa nya vänner. Men tänk på att vi har flera partier i eSverige så läs lite om dem och ta reda på vilka som är mest aktiva innan du går med i ett.

2.2. När är valen?

Presidentval den 5:e varje månad.
Partiledarval den 15:e varje månad.
Kongressval den 25:e varje månad.

2.3. Hur ställer jag upp i valen?
Presidentval: Du kan inte själv ställa upp i presidentvalet, utan det är partiledaren som sätter dit dig som partiets kandidat.
Partiledarval: Du kan ställa upp i partiledarvalet genom att gå in på ditt partis sida och scolla ned till partiledardelen. Där trycker du på "Run for presidency". Observera att det ofta är svårt att vinna partiledarvalet. Det krävs ofta att man har visat att man är aktiv och är intresserad av spelet.
Kongressval: För att ställa upp i kongressvalet måste du vara med i ett av de 5 största partierna i Sverige. Du kan ställa i kongressvalet mellan den 16 och den 23 varje månad. Detta gör du genom att du går in på ditt partis sida och scrollar ner till kongressdelen. Den 24 varje månad kan partiledaren ändra ordningen på kandidaterna, så genom att visa aktivitet och intresse för spelet så har man större chans att komma långt upp på listan vilket ger en ökad chans till att komma in i riksdagen.

2.4. Hur röstar jag i valen?
Dagen det är presidentval eller val till kongressen så kommer det upp en skylt där det står "Election day" på startsidan som du knappast kommer att missa. Klicka på den och sedan är det bara att lägga din röst.

Det kommer upp en likadan skylt dagen då det är partiledarval. Klicka på den och välj vilken kandidat du vill rösta på. Du kan bara rösta om du är med i ett parti och enbart på en kandidat i ditt eget parti. Så du kan inte rösta i något annat partis partiledarval, så länge du inte tillfälligt byter parti.
[u]

2.5. Vad gör en kongress-/riksdagsledamot?
Kongressledamöterna får tillgång till country administration (http://www.erepublik.com/en/country-adm ... n/Sweden/1). Där kan de lägga fram och rösta om lagförslag som exempelvis skatteändringar eller att trycka pengar. Men tänk på att vi ofta diskuterar lagförslagen på forumet innan vi startar en omröstning. Som kongressledamot bör du inte lägga upp en Natural Enemy (NE)-omröstning om du inte har fått klartecken från presidenten eller regeringen. Detta för att det är regeringen som planerar krigen och inte kongressen.

De kan även ge svenskt medborgarskap (endast 1 gång per mandat), men de ska vara försiktiga med det eftersom det finns risk att vissa personer vill ta över vårt land, något som har hänt i flera andra mindre länder.

Kongressledamöterna får även chansen att vara med i en diskussionstråd på erepublik.com. Riksdagsforumet är inte aktivt längre.

2.6. Hur fungerar diktaturer?
Diktaturmodulen är lite komplicerad. Vill man veta hur den fungerar rekommenderar jag att man läser på wikin (engelska). Länk till wikisidan: http://wiki.erepublik.com/index.php/Dictator

2.7. Hur tar man politiskt över ett annat land? (PTO)
Som du säkert vet har många småländer drabbats av PTO av utländska spelare. Men hur genomförs detta rent praktiskt?

För att lyckas krävs det att man antingen är ett ganska stort gäng spelare, alternativt använder flera konton (vilket är olagligt och väldigt sällan lyckas eftersom admins är noggran med att valen går till på rätt sätt). Dessa spelare/konton måste ha medborgarskap i landet de vill ta över. Antingen får de skapa sina konton i landet eller bli beviljade medborgarskap av en kongressledamot. Just detta är varför det är viktigt att ingen kongressledamot släpper in någon spelare som kan vilja landet illa.

Därefter måste de som vill genomföra PTOn försöka få in så många i landet som möjligt och få så många kongressplatser som möjligt (för varje kongressmandat kan de släppa in en ny kompis i landet). På sikt vill de få en majoritet i kongressen och tillslut nå presidentposten.

Hur många personer det krävs för att ta över Sverige är svårt att gissa. I nuläget finns det ett par personer i landet som vi måste ha koll på men det krävs betydligt fler för att de på allvar ska hota oss. Istället måste vi vara mer förberedda på kuppförsök, alltså att man rent militärt tar över landet och inför en utländsk diktator.

3. Allmänt:

3.1. Hur flyttar jag?
Det finns flera sätt, men det enklaste är att du trycker på "Change Location" under "My Places"-fliken. Alternativt kan du också flytta genom att trycka på en region på kartan.

Sedan väljer du vilket land och vilken region du vill flytta till. Observera att det kostar 20-100 SEK att flytta beroende på hur långt du förflyttar dig.

3.2. Hur fungerar "eRepubliks" dygn?
eRepublik har sina servrar placerade i USA och följer därför en annan tidszon. Kl 09.00 svensk tid är det nytt dygn i spelet. Observera att USA byter till sommar-/vintertid några veckor före/efter Sverige och att eRepubliks dygn kommer att börja vid en annan tid under dagar.

3.3. Hur fungerar valutorna?
Egentligen finns det bara en enda valuta, även om det står SEK om du är svensk, NOK om du är norsk, DKK om du är dansk och så vidare... Så dina SEK fungerar i vilket land som helst och har samma värde som alla andra "valutor".

3.4. Vad ska jag satsa på? / Vad ska jag göra med mitt guld?
Du bör satsa på att uppgradera den första träningsanläggningen (där du tränar gratis) till max så fort som möjligt. Det är viktigt att ha hög styrka. Därefter brukar många uppgradera den andra anläggningen.

Använd det här hjälpmedlet till att räkna på hur mycket det kostar att träna och hur mycket styrka du får: http://tools.narrenturm.eu/trainingCalculator.php

Ett långsiktig mål är att uppgradera alla träningsanläggingar till max och träna i samtliga med träningskontrakt. Det är ett mål som alla spelare bör sträva efter.

Företag är rent generallt ej lönsamt, men du kan ju alltid göra lite beräknar kring hur lönsamt det kan vara. Att isåfall skulle jag rekommendera att satsa på råvaruföretag eftersom de inte kräver en lika stor investering som de andra företagen. Observera också att du kan jobba i ditt eget företag inom matindustrin och vapenindustrin (och deras respektive råvaruföretag), men ej inom hus- eller flygvapenbranscherna.

3.5. Hur tjänar jag pengar/guld?
Du tjänar pengar genom att jobba. Du kan dessutom jobba i dina egna fabriker, därefter kan du sälja varorna du tillverkar. Men glöm inte bort att beräkna om det är lönsamt eftersom man även betalar skatt för arbete i egna fabriker. Genom att köpa hus kan du jobba flera gånger per dag, ett Q1 hus låter dig jobba en extra gång per dag under en vecka efter att de har aktiverats. Ofta kan du tjäna lite pengar på att köpa ett hus eftersom du får tillbaka dessa pengar och lite till under de gånger du jobbar extra.

Guld får du främst genom att gå upp i level och att få medaljer (achievements). Just medaljer är ett enkelt sätt att åt få guld så satsa på dem.

Håll koll i nyhetsflödet, det delas ofta ut mat, vapen och ibland även pengar i artiklar där.

I vissa strider finns det Combat Orders, i dessa strider kan du får betalt för skadan du gör. Kolla i listan över strider om det finns någon sådan strid just nu.

Du kan även få guld genom att rekrytera nya spelare med din reff-länk, men tänk på att inte göra flera konton. Sannolikheten är stor att admins upptäcker det.

Självklart kan du även köpa guld för riktiga pengar.

3.6. Måste jag köpa guld för att komma någonstans i spelet?
Nej, många spelare köper inte guld. Men spelet går lite snabbare om du köper guld, du kan till exempel köpa fler företag och träna i bättre träningsanläggningar. Men som sagt, med lite planering så kan du både bli stark och köpa företag utan att köpa guld, även om det tar längre tid.

3.7. Jag har jobbat, tränat och krigat, vad mer kan jag göra?
Då kan du uppdatera dig om vad som händer i landet, alltså läsa i feederna och i artiklar. Dessutom har du forumet där du kan följa och även delta i diskussioner.
Här är en kort guide med lite tips om vad du kan göra: viewtopic.php?f=313&t=22884

Att engagera sig politiskt rekommenderar jag starkt. Gå med i ett parti, visa att du är aktiv så kommer du garanteras att belönas med en plats i kongressen inom någon månad.

3.8. Kan andra i min familj spela eRepublik?

Ja, men undvik att använda en reff-länk från någon i familjern. Ni bör också undvika att rösta på varandra i valen och köpa eller donera varor och pengar mellan varandra.

3.9. Det står CSRF-attack detected när jag försöker att publicera en artikel.

Kopiera allt du har skrivit (gärna till ett dokument på datorn för att du ska vara säker) tryck sedan på discard draft. Därefter trycker du CTRL+F5, vilket laddar om sidan. Kopiera sedan in texten igen och publicera artikeln.

3.10. Om jag vill snacka skit med andra spelare, vad gör jag då?
Då är Discord perfekt för dig. Denna chatt har nämligen ersatt IRC. Mer info hittar du här: https://www.erepublik.com/en/article/es ... 20106/1/20

Jag kommer att fylla på FAQen med fler frågor om det finns behov av det.

Guiden är gjord av zzzingo - Utbildningsminister Augusti 2014
Uppdaterad 2 April 2015 av zzzingo.
Uppdaterad 2016-07-27 av zzzingo
Uppdaterad i januari 2017 av zzzingo
Uppdaterad 2017-09-22 av zzzingo

08 Aug 2014, 12:08
 [ 1 post ]