Last visit was: less than a minute ago
It is currently 12 Dec 2017, 18:41

[ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Bygga dator 
Author Message

Post Re: Bygga dator
Tack för hjälpen. Jag har följande stationär dator:
Acer Predetor G3610
GM: 1280 MB
grafikprocessor: GeForce GTX 560TI
HS: 1000 GB
RM: 6 GB
Proccesorhastighet: 3,4 GHz
Processor: Intel Core i7 2600

Pris vid inköp 8050 kr vid köp år 2012.

Min kunskap vad gäller datorer är begränsade men har tur nog att ha en lillebrorsa som sysslar med programmering och lite datorbyggande. Jag ämnar bygga ihop en dator som är bra nog för att spela t.ex. Total war serien och hearts of Iron spel mm (vad det nu betyder :P).

Jag jobbar inom hemtjänst så kan givetvis flexa med högar av pengar.. Har dock en del pengar att spendera så smärtgränsen går väl kring 10 000 Kr. Hoppas dock att jag kan använda min redan ägda dator och köpa de delar som skulle behövas.

Sammanfattat: Vad är det viktigaste för en speldator, finns det ett bra företag för att köpa delar och är alla PC delar kompatibla med alla skal? Och ha en bra påsk! =)

04 Apr 2015, 21:48

C.Nilsson wrote:
Tack för hjälpen. Jag har följande stationär dator:
Acer Predetor G3610
GM: 1280 MB
grafikprocessor: GeForce GTX 560TI
HS: 1000 GB
RM: 6 GB
Proccesorhastighet: 3,4 GHz
Processor: Intel Core i7 2600

Pris vid inköp 8050 kr vid köp år 2012.

Min kunskap vad gäller datorer är begränsade men har tur nog att ha en lillebrorsa som sysslar med programmering och lite datorbyggande. Jag ämnar bygga ihop en dator som är bra nog för att spela t.ex. Total war serien och hearts of Iron spel mm (vad det nu betyder :P).

Jag jobbar inom hemtjänst så kan givetvis flexa med högar av pengar.. Har dock en del pengar att spendera så smärtgränsen går väl kring 10 000 Kr. Hoppas dock att jag kan använda min redan ägda dator och köpa de delar som skulle behövas.

Sammanfattat: Vad är det viktigaste för en speldator, finns det ett bra företag för att köpa delar och är alla PC delar kompatibla med alla skal? Och ha en bra påsk! =)

Behåll den, om du är riktigt kåt på "maxad grafik" så köp endast ett nytt grafikkort och stämpla in det så håller burken några år till. Vad jag själv har uppfattat det som är att utvecklingen gällande komponenter har stannat av lite, eller snarare den har nått en normal takt. Förut blev ju en ny dator värdelös efter 2-3 år, nu håller de 5-6 innan de börjar strejka och tappa prestanda mot nya produkter.

Oförutsägbar sedan 2009.

04 Apr 2015, 21:59

Det stämmer, men det var mellan konsolgenerationerna då många drivande spel baserades på motorer skrivna för en viss konsolgeneration och som inte fick så mycket mer ny teknologi däremellan (30fps på konsol blev väl gränsen nedåt till slut (stor ironi att många spel som portades till PC fick låsas där artificiellt)). Förra året passerade vi den gränsen i och med generationsbytet.

Men, ska man köpa nytt bör man köpa något som är minst dubbelt så bra som det man har. Tex, bytte jag från i7 920 till i7 4970k som är lite mer än dubbelt så bra om man tittar på benchmarksiffrorna:
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-9 ... e-i7-4790K

(Obs när jag köpte var det inte så dyrt)

Nilssons:
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4 ... re-i7-2600

Tror därför att det bör gå att klara sig lite till på den i alla fall.

Däremot kan man ju byta grafikkortet (och lägga in det i ny dator sen). Frågan är bara vilket som då gäller. 970GTX har ett minnesproblem, 980 är eventuellt inte lönt. AMDs motsvarighet till 970 vet jag inte så mycket om, men det låter som att det är kortet att satsa på.

Allt utom processorn är dock ganska problematiskt, men huvudsakligen är processorn det viktiga för strategispelen. Total War är nog lite mer krävande på grafiken dock.

En SSD skulle kunna läggas till (och lätt plockas in i ny dator). Jag väntar själv på SM951an som visserligen går att köpa, men inte i Sverige. Lägg då en bootinstallation på den, och ha den rensad från allt utom windows och eventuellt ett spel i taget, tex total war, för att skippa laddtiderna.

Priserna som gäller nu lär också vara påverkade av kronans fall. Däremot är det väl troligt att dollarn dyker som Schiff säger. Väntar man lite är det god chans att man får nya komponenter till bättre utgångspriser. Förhoppningsvis spelar man då Star Citizen i 60 fps också. ;)

04 Apr 2015, 23:46

Jag skulle rekommendera ett AMD 290, en SSD (tex samsung 850 eller Intel valfri), ett nytt nätaggregat av god kvalitet (600w, tex modulärt beQuiet!) och 2x8GB RAM. Får du inte ut effekten du söker kan du köpa nytt moderbord och processor i efterhand.

Jag brukar handla från Inet. Byter du moderkort måste du kolla storleken på ditt gamla, det är antagligen ATX eller mATX.

05 Apr 2015, 00:31

Tack för all hjälp :) Nu har jag en betydligt bättre bild av hur min dator står sig. Sitter o googlar runt efter priser och ser att det kanske är lämpligast att vänta tills dollarkursen sjunker lite.

Edit:
AMD Radeon HD 5870 ---------- AMD Radeon HD 7870, vilken av dessa två är nyast/bäst?

05 Apr 2015, 12:31

7870 är avsevärt nyare och vassare, men är inget superkort. Motsvarar ett 270X

05 Apr 2015, 14:27

Den amerikanska ekonomin är i absoluta termer stark, men förväntningarna tycks inte återspeglas av realekonomin. Jobbsiffrorna är hälften av dem man förväntade sig (nu för några dagar sedan), marknaden förväntade sig således att räntorna skulle upp i samband med det beskedet, men de har bestämt att inte höja och är fast på samma låga ränta som i tex Europa. En relativ räntehöjning hade stärkt dollarn mot euron, men den reality checken visar snarare att ekonomin inte är i så bra form som väntat och att dollarn är övervärderad. Jag tror Peter Schiff har helt rätt på det stora hela, krisen är inte över, bara uppblåst ytterligare.

05 Apr 2015, 15:02
 [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4