Last visit was: less than a minute ago
It is currently 12 Dec 2017, 18:35

[ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Bygga dator 
Author Message

Post Re: Bygga dator
Enig med Umut.. Jeg har altid benyttet Windows, men er for nyligt begyndt at lege lidt med Linux (henholdsvis Kali og RaspBMC distroerne). Det kræver noget mere "research" at gøre ting i Linux, da det ofte kræver brug af terminalen og derfor mangler GUI.. Når man tilgengæld har sat sig lidt ind i det, så er det ganske logisk at bruge fremover :)

23 Oct 2014, 11:16

Jag har alla möjliga system, men begränsas till Windows som huvudsystem. Alla program finns inte för Linux och emulator är antingen otympligt eller äter prestanda. Sen är linuxprogrammen ofta bugfyllda och handhavandet kräver i regel längre tid.

23 Oct 2014, 11:48

Jussi Putin Jernkuuk wrote:
Ja, att Linux i princip är öppet och gratis är en klen tröst när man tänker på alla problem med kompatibilitet, drivrutiner m.m. man måste lösa. Mycket få företag använder Linux och det beror enbart på att det blir dyrare för dem, eller åtminstone skapar det risker som är svåra att hantera.

Beror dock på användningsområde ska sägas, en stor del av alla servrar kör någon form av Unix-liknande OS.

23 Oct 2014, 15:19
Forum-admin

Jussi Putin Jernkuuk wrote:
Ja, att Linux i princip är öppet och gratis är en klen tröst när man tänker på alla problem med kompatibilitet, drivrutiner m.m. man måste lösa. Mycket få företag använder Linux och det beror enbart på att det blir dyrare för dem, eller åtminstone skapar det risker som är svåra att hantera.

Linuxbaserade operativsystem är dock inte alltid lika med kompabilitetsproblem med drivrutiner. Linuxkärnan har stöd för gränssnitt som är specificerade men ännu inte finns producerade. Exempelvis något gränssnitt liknande Thunderbolt finns en global specifikation på, men ännu inte producerad. Men det finns en drivrutin för denna implementerad redan.

Det som skapar problem är ju såklart "Designed for Micro$oft" hårdvara, möss, headset etc. som får problem. Exempelvis om du köper en ny USB-mus och kopplar in till din dator så kommer du få vänta ett tag på "installerar drivrutiner" innan du kan använda din mus. Om du gör samma sak med ett linuxbaserat OS så kommer musen "fungera direkt".

blablabla... denna diskussionen kan göras hur lång som helst, men jag själv i princip bara väntar på att slänga ut Windows och in med, troligtvis, Debian på min nästa dator då det enda som håller mig tillbaka är spelandet. Men nu när de flesta spel även utvecklas native till Linuxbaserade OS så kommer den dagen bara närmare och närmare.

13/9 2012 - (09:50:31) * @Larm ger Plams en kaka
8/3 2014 11:52 *Larm ger kaka till Plams*

23 Oct 2014, 16:53

Problemet löste sig. Det visade sig handla om en hårddisk som "försvann" och sedan dök upp igen igår.

25 Oct 2014, 13:43

Hej gott folk. Jag sitt på en acer dator, predetor som är för gammal för de senaste spelen osv. Funderar på att uppgradera den eller i annat fall köpa en ny. Någon som har förslag på vila delar man ska ha och kanske vad ni har mm.

Skulle uppskatta lite tips =)

26 Mar 2015, 19:59

C.Nilsson wrote:
Hej gott folk. Jag sitt på en acer dator, predetor som är för gammal för de senaste spelen osv. Funderar på att uppgradera den eller i annat fall köpa en ny. Någon som har förslag på vila delar man ska ha och kanske vad ni har mm.

Skulle uppskatta lite tips =)

Beror ju på budget, hur mycket är du villig att lägga?

26 Mar 2015, 22:18

Principiellt sett bör man inte köpa det allra bästa, utan näst bästa tex för att få mest för pengarna över tid.

Bygg datorn utifrån processorn, jag skulle säga en i7 4790K. 1600Mhz+ 16GB+ RAM. Grafikkort är lite knepigt, beroende på vad du vill spela. Bästa är egentligen att vänta ett tag där. SSD är ett måste, 250GB+ som primär HD. Därefter någon HDD på 1TB eller mer, men det går att ta en del HDs från ditt nuvarande bygge om du har flera. Nätaggregatet, låt säga 600W+.

Moderkort bör ha stöd för M.2 PCIe. Gärna USB 3.1.

Chassi efter smak, ventilation och ljudisolering.

26 Mar 2015, 22:31

Är ju förstås lite viktigt om du är ute efter stationär monsterdator eller gaminglaptop :P
Att jag själv har en laptop hindrar mig inte från tolv timmars gamingpass vid ett köksbord, men det beror förstås på personliga egenskaper och preferenser.

26 Mar 2015, 22:53

Hade jag inte redan haft en dator, och om man bortser från bling-blinget, hade jag köpt denna:
http://www.blocket.se/stockholm/Grym_sp ... w=3&last=1

+ handlat in ett enkelt grafikkort efter 1-2 år.

29 Mar 2015, 20:51
 [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next