Last visit was: less than a minute ago
It is currently 21 Oct 2017, 08:49

[ 37 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Bygga dator 
Author Message

Post Bygga dator
Har inte superkoll på alla nya delar och sånt längre så bifogar mitt inlägg från falshback

Quote:
http://i.gyazo.com/f2ba34b66a2c286eb875b471cc6d1c25.png
Sorry for kladdig beskrivning av delarna men allt har slutat säljas

Detta köptes i augusti 2011, burken börjar bli rätt trött efter mycket tattarmek sedan starten, datorn monterades ihop med hjälp av ett gammalt mittuppslag från PC-Gamer (eller motsvarande).

Processorfläkten låter som en dammsugare och har alltid gjort, det kan jag leva med MEN grafikkortet börjar bli lite trött. Det var ju inte det hetaste som fanns att köpa för 3 år sedan heller men det har fan levererat.

Går det på något sett ge denna skönhet ett litet trim före döden eller är det köpa nytt som gäller? Tänkte en 5-6 tusen för en ny isånafall. Behöver inte kunna spela alla nya spel på ultra, så länge det går att köra på medium/low om några år är jag nöjd.

Spelar CS:GO, runescape, age of empires och diverse annat gammalt skräp

Oförutsägbar sedan 2009.

09 Sep 2014, 01:58

Post Re: Bygga dator
* Nyt grafikkort
* +6GB ram
Evt. en SSD til programmer/spil/OS (i så fald bør du også købe nyt MB, da det ikke understøtter SATA 6Gb/s)

så burde den computer sagtens kunne klare et par år mere uden problemer..
Udskiftningen af grafikkortet kommer ligeså meget an på hvordan du vil se skidtet på skærmen (højere skærmopløsning > mere krævende)

De spil du nævner burde ikke kræve så meget af grafikkortet, så går ud fra at du kører med høj opløsning hvis du har problemer med den nu.

09 Sep 2014, 09:07

När du tänker på priset måste du också ta med i beräkningen hur länge datorn ska hålla.

Tre år var vanlig hållbarhet förr, nu kanske 5 år, beroende på vad man handlar. Min taktik är att byta grafikkort halvvägs igenom (antingen köpa billigt/midrange från början eller ta från förra datorn).

Du skulle tex kunna börja med att handla ett grafikkort + SSD, vänta ett år, köpa ny processor inkl moderkort, minne osv (behålla sidokomponenter, evtl chassi).

09 Sep 2014, 11:39

Med tanker på att mitt grafikort kostade 684kr för 3 år sedan så antar jag att det är där skon klämmer, processorn fixar fortfarande biffen, ett ej piratkopierat OS skulle också vara eftertraktat då jag tattarmekat sönder

Oförutsägbar sedan 2009.

09 Sep 2014, 13:38

AMD ger ganska mycket krut för pengarna med sina mid/high-range kort, om du ändå inte tänker klocka dem och inte stör dig på att burken låter en del när du spelar.

Annars är det ju lite tveksamt läge att köpa ny dator just nu. DDR4, ny processorfamilj från Intel, ny serie från nVidia alldeles runt hörnet...

Om du kan tänka dig att hålla lite koll på sweclockers marknad lär du kunna hitta en del bra skit nu när alla nördar skall köpa på sig moderkort med ny sockel och behöver göra sig av med allt det gamla.

09 Sep 2014, 18:45

Valnad wrote:
AMD ger ganska mycket krut för pengarna med sina mid/high-range kort, om du ändå inte tänker klocka dem och inte stör dig på att burken låter en del när du spelar.

Annars är det ju lite tveksamt läge att köpa ny dator just nu. DDR4, ny processorfamilj från Intel, ny serie från nVidia alldeles runt hörnet...

Om du kan tänka dig att hålla lite koll på sweclockers marknad lär du kunna hitta en del bra skit nu när alla nördar skall köpa på sig moderkort med ny sockel och behöver göra sig av med allt det gamla.

Bra tips, rent generellt alltså. Ska titta in på sweclockers nästa gång jag byter dator.

12 Sep 2014, 19:29

Jag får då och då pop-upflikar med reklam i Firefox. Matkuponger från Willys. Har inte fastställt om det beror på att jag har på grooveshark i bakgrunden eller inte, men den brukar dyka upp i samband med det. Dock fick jag idag upp en när jag gick in på den här sidan, jag kan ha råkat trycka på någon reklam på kanten här, men tror inte det, med tanke på att det var reklam för "serials".

Dvs, jag har någon form av malware. Scan med Superantispyware, nod Antivirus, microsoft malware removal och Spybot SD hittar nada. Förslag på andra program?

Vill minnas att jag kan ha "kryssat i" någon dålig autoifylld ruta när jag installerat Daemon Tools eller liknande program, men även det borde ju upptäckas av ovanstående prog.

23 Sep 2014, 20:23
Forum-admin

Malwarebytes brukar hitta det mesta.

https://www.malwarebytes.org/

13/9 2012 - (09:50:31) * @Larm ger Plams en kaka
8/3 2014 11:52 *Larm ger kaka till Plams*

23 Sep 2014, 20:37

Ad-aware brukade ju vara jäkligt bra, men det var många år sedan nu och det är väl säkert lika dåligt som de flesta andra nuförtiden. Men det finns fortfarande en gratisversion, kanske värt att pröva?

http://www.lavasoft.com/

23 Sep 2014, 20:41

Valnad wrote:
Ad-aware brukade ju vara jäkligt bra, men det var många år sedan nu och det är väl säkert lika dåligt som de flesta andra nuförtiden. Men det finns fortfarande en gratisversion, kanske värt att pröva?

http://www.lavasoft.com/

Jag råkade ut för något liknande, vet ej hur men lite då och då dök en reklam/spam flik upp i firefox. Ad-aware är ju klassikern och den fixade iaf problemet för mig. Detta var typ förra veckan, med andra ord håller ad-aware klassen än :)

23 Sep 2014, 23:31
 [ 37 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next