Last visit was: less than a minute ago
It is currently 13 Dec 2017, 11:09

[ 28 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
IRL på allvar. 
Author Message

Post IRL på allvar.
Tackar för svar nedan.
Väljer att inte berätta - kör på ett tag till.

Last edited by itfolk on 05 Dec 2013, 11:25, edited 1 time in total.

05 Dec 2013, 06:07

Post Re: IRL på allvar.
Bara lägg ut det! Folk kommer uppskatta det som fanken att du är öppen och ärlig, och framförallt kommer DU själv må mycket bättre. En STOR jävla sten kommer lyftas från axlarna på dig...!(?) Tycker inte du behöver be så mycket om ursäkt hela tiden i inlägget heller för att du postar det så att säga.

05 Dec 2013, 06:46

om min kompis hade postat detta exakta inlägg så skulle jag personligen inte bry mig allt för mycket om att han hade använt medeciner under en lång tid för att må bra. det är trots allt just nu som mest svenskar än någonsin går på olika sorters piller för att må bra.

jag skulle snarare se det som ett svar på många frågor varför man har glidit mer isär osv. dock så tycker jag inte att det bästa vore att posta detta på facebook. av den enkla anledningen att du kommer bli stämplad för livet. dock så tycker jag att du ska berätta. För nu har du försökt själv ett år och det blir inge bättre. så vart kan du vända dig? har du kvar din fantastiska tjej? börja öppna up dig för henne i såna fall. hur är din relation till din familj? kan dem vara några som skulle kunna hjälpa dig? eller är dem bara såna som helst inte vill se några problem å att dem är den perfekta familjen med dem perfekta barnen. i såna fall får du vända dig till dina närmsta vänner ifall du har bra kontakt med dem eller så får du gå till psykolog. för att posta saker på facebook så kommer du bli tolkad av alla.

sedan beror det ju på mycket vad du postat innan å vad du har för ryckte som människa både på facebook och IRL hur din text kommer tolkas för allmänheten.

05 Dec 2013, 10:29

Jussi Jernkuuk wrote:
Att blotta sig på nätet är väl i allmänhet ganska riskfyllt. Ett alternativ kan vara att skicka ett lite mer personligt format brev till dem man verkligen bryr sig om. Vad folk man inte bryr sig om tycker saknar ändå betydelse.

This

Det verkar vara mer standard idag att man berättar allt om sitt liv på nätet, vilket i sig inte bara är riskfyllt utan också lite dumdristigt (no offence). Jag har yngre kusiner som postar sitt mobilnummer på facebook, på en profilsida de i sin tur har helt öppet. Sen svär de högt för att de blir nerspammade med sms.

Likaså måste man tänka både en och två gånger innan man skriver saker. Sociala medier är ett forum för tidsfördriv och ett nöje samt informationsspridning. Vilket information ska/bör man sprida? Har det någon betydelse att hela världen ska få reda på att man äter en specifik medicin? och varför har man behov av att berätta det för sina klasskompisar från förr? ens föräldrars vänner? Ens vänners vänner? killen du träffade på den där festen för tre år sedan?

Jag lägger mest ut lustiga saker som händer i mitt liv. Lite ögonblicksfoto från mitt liv (främst för min familj i andra delar av Sverige kan följa mig). Jag skriver aldrig ut när jag mår dåligt (varför skulle jag, vilken bild vill jag ge andra) eller försöker vara alldeles politisk, eller opolitisk för den delen. Jag meddelar när jag reser någonstans och upplever något speciellt. Allt handlar om vilken bild jag vill att andra ska ha av mig. En rolig familjefar som gör spännande saker; det är jag det!

Mr_W har rätt, kontakta de berörda, det är bäst, till och med bra.

(OBS, jag har inte sett vad du skrivit utan skriver i lite generella termer)

- Present Awesome in eSweden
- Former President of eSweden
- Former MoFA of eSweden
- Former Party President of FBS
- Former Party President of Liberala Vikingar
- Former Party President of Partiet

05 Dec 2013, 12:43

Alltså, nu fick jag ju aldrig läsa ditt inlägg och vet därför inte specifikt (eller generellt?) vad ditt problem är, men jag tolkar det som att du är deppig och funderar på om och med vem du skall dela med dig.

Jag har alltid tyckt att det är lättare att dela med sig av personliga svårigheter och känslomässiga saker när man pratar (skriver) med folk man inte känner i verkligheten, eller hur man nu ska uttrycka det. Därför skulle jag rekommendera att skaffa en brevvän. Det kan vara ett sätt att hitta någon att prata med, vare sig det är via mail, sms eller snigelpost. Så länge du är beredd att lyssna på vad motparten har på hjärtat så går det att hitta någon som passar. Sen kan man ju fundera på vad det egentligen hjälper med en brevvän, ingen i ens närhet ändras ju och problemen försvinner inte, men jag känner mig i alla fall mycket bättre bara jag har någon att prata med och jag är helt övertygad om att det är så majoriteten av oss fungerar. Givetvis kan det fortfarande hända att man blir blottad och informationen sprids, men risken är betydligt mindre i dialoger än via statusuppdateringar på sociala medier (och till viss del poster på forum).

Sedan kan det alltid vara en bra tillflykt att läsa en bok eller spela ett spel (filmer är för korta). Känslorna man får i fantasins värld är ju precis lika verkliga som alla andra. Försök hitta de små sakerna som får dig att må bra, det kan vara en låt, att skratta med kompisarna eller endorfinkicken man kan få av att gå till gymmet. Eller varför inte funny cats på YouTube? Plocka sedan fram dem när du behöver, själv sitter jag just nu med gitarren i knät och gapar högre än jag någonsin skulle förmå med publik. Tanken var att jag skulle plugga...

05 Dec 2013, 14:12

jag läste inte trådstarten men fortsätter på "irl på allvar" med lite egna tankar om allt och inget.

det är ett jävla moment 22, man klarar sig inte utan medicinerna(ssri o liknande) men man klarar sig fan inte heller med dom, det enda dom gör (för mig) är att jag håller mig halvt över ytan men fortfarande massa kallsupar. psykvården kan dra åt helvete, och så länge jag ses som kriminell pga vilka mediciner jag väljer att använda/har använt så tänker jag fortsätta att leva för dagen, det och meditation är det enda som verkar hjälpa.

mår man bättre om ingen vet hur man egentligen mår eller hur ens liv ser ut i övrigt?
Att berätta för omvärlden eller att inte berätta är jävligt svårt, det kan både hjälpa men samtidigt slå tillbaka hårt.
Jag har aldrig kunnat ljuga utan att få mer ångest så jag är oftast för öppen om någon frågar mig något sen är det väll inte optimalt att köra en monolog hur jävla illa livet egentligen är :lol: och folk ryggar ofta bakåt när man är öppen men vafan gör det, klarar inte dom av mitt riktiga jag så tjänar inte jag något på att ha dom i mitt liv heller så jag ser det som ett bra sätt att rensa ut dom ovettiga ifrån dom vettiga. Men klart samhället är fuckt så att ljuga på arbetsplats, sjukvård och liknande är tyvärr alltid vettigt.

187 on da madafaqin adminfitta

05 Dec 2013, 20:56

Contravene wrote:
jag läste inte trådstarten men fortsätter på "irl på allvar" med lite egna tankar om allt och inget.

det är ett jävla moment 22, man klarar sig inte utan medicinerna(ssri o liknande) men man klarar sig fan inte heller med dom, det enda dom gör (för mig) är att jag håller mig halvt över ytan men fortfarande massa kallsupar. psykvården kan dra åt helvete, och så länge jag ses som kriminell pga vilka mediciner jag väljer att använda/har använt så tänker jag fortsätta att leva för dagen, det och meditation är det enda som verkar hjälpa.

mår man bättre om ingen vet hur man egentligen mår eller hur ens liv ser ut i övrigt?
Att berätta för omvärlden eller att inte berätta är jävligt svårt, det kan både hjälpa men samtidigt slå tillbaka hårt.
Jag har aldrig kunnat ljuga utan att få mer ångest så jag är oftast för öppen om någon frågar mig något sen är det väll inte optimalt att köra en monolog hur jävla illa livet egentligen är :lol: och folk ryggar ofta bakåt när man är öppen men vafan gör det, klarar inte dom av mitt riktiga jag så tjänar inte jag något på att ha dom i mitt liv heller så jag ser det som ett bra sätt att rensa ut dom ovettiga ifrån dom vettiga. Men klart samhället är fuckt så att ljuga på arbetsplats, sjukvård och liknande är tyvärr alltid vettigt.

Underbart skrivet :)
tack Contravene!

05 Dec 2013, 22:39

Contravene wrote:

Kan hålla med om att SSRI är ganska värdelöst. Tuggar 125mg sertralin just nu och istället för att växla mellan svart och vitt är allt en jämngrå jävla sörja. Man kanske slipper de jävligaste dipparna, men man är fan aldrig glad heller.

06 Dec 2013, 20:51

Hva fanden, er det halve forum på anti-depressiv medicin eller hvad foregår der!?!

07 Dec 2013, 17:50

vi lever i westvärlden alla går på piller one way or the other ;)

07 Dec 2013, 17:57
 [ 28 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next