Last visit was: less than a minute ago
It is currently 21 Oct 2017, 08:53

[ 15 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Tråden om Raspberry Pi 
Author Message

Post Tråden om Raspberry Pi
Jag tyckte att det behövdes en tråd om Raspberry Pi där man kan diskutera om vad det är och ställa frågor och be om hjälp osv.

Har någon här RPi?
Vad tycker du om den? osv osv

Raspberry Pi är en dator som är ungefär lika stor som ett kreditkort. Anledningen till att utvecklarna valde att starta projektet var att dom tyckte att nivån på folk som studerade datorämnen på universiteten hade sjunkit drastiskt och att det behövdes något nytt och enkelt som kunde höja medvetenheten bland användarna och hjälpa dom att lära sig mer så att dom kunde lära sig coola grejer i skolan

02 Aug 2013, 00:52

Post Re: Tråden om Raspberry Pi
Personligen anser jag att Raspi är skittråkig och saknar väldigt många av de funktioner jag söker. Skulle hellre satsa mina pengar på en enklare Arduino.

02 Aug 2013, 01:23

Jeg har en RPi, i starten var den vældig fremme i skoene men den kan slet ikke følge med udviklingen i øjeblikket.. Bliver spændende at se hvordan Chromecast klarer sig, jeg vil tro at den har langt større potentiale end RPi..

Arduino kender jeg desværre ikke, men umiddelbart ser den også spændende ud :)

02 Aug 2013, 03:01

Arduino är väl bättre om man vill att den ska göra grejer med el dvs arbeta med ljus etc etc

02 Aug 2013, 11:40

Min gamla programmeringslärare introducerade mig för Raspberry Pi. Och visst har det potential, lite beroende på vad man vill göra med det. Han gjorde själv en arkadmaskin av ett bord från IKEA med Raspberry Pi som grund. Funderar själv på att bygga något liknande när tillfälle ges.

http://www.sweclockers.com/galleri/10911-ikea-game-over

02 Aug 2013, 18:11

Jeg genopliver lige denne tråd. Jeg har nu både en model RPI B+ og en RPI B 2.

Den nye gamle B+ er ikke så meget værd længere, men den fungerer fint som downloader (har ikke en NAS) hvis man køber et hurtigt USB-stick.

Den nye model 2 er jeg tilgengæld rigtig tilfreds med. Inden jeg fik den nye model, brugte jeg RaspBMC på den gamle og benyttede denne som mediecenter.
Da den nye kom skiftede RaspBMC så over til at hedde OSMC, og det synes jeg fungerer rigtig godt og stabilt (også som trådløst mediecenter).

Er der andre der stadig bruger RPi's?

21 Apr 2015, 14:01

Jag har en som jag funderar att koppla till en skärm i köket.

21 Apr 2015, 17:46

Någon som vet någon riktig elektronikaffär i Göteborg, Stockholm eller Västerås/Örebro? De har slagit igen allt jag vet, och Kjell o Companys utbud är som McDonalds. conrad.se är ju bra men när frakten kostar 20ggr mer än komponenterna är det inte riktigt rimligt.

Samt någon som vet om något företag el dyl som skriver ut i 3d?

02 May 2015, 21:14

Radsoc wrote:
Någon som vet någon riktig elektronikaffär i Göteborg, Stockholm eller Västerås/Örebro? De har slagit igen allt jag vet, och Kjell o Companys utbud är som McDonalds. conrad.se är ju bra men när frakten kostar 20ggr mer än komponenterna är det inte riktigt rimligt.

Samt någon som vet om något företag el dyl som skriver ut i 3d?

Elfa verkar ha butik i Solna, men är dyrt som satan. Själv handlar jag på Svebry i Skövde. Sortimentet är begränsat men det mesta går att lösa, dock svårt när man ska ha vissa specialdelar.

02 May 2015, 23:35

Elfa hade en bra butik i Göteborg, som var lätt att nå, men den har slagit igen. Företaget verkar ha tagits över av något annat bolag. Den i Solna verkar aldrig ha något i butikslagret heller :P

Egentligen ganska ofattbart med tanke på tekniska högskolorna i både Gbg och Sthlm. Får väl förlita sig på gratis labblager, men där finns ju inte allt.

Jag hittade till slut en butik i Malmö som skickar med brev (för 29 spänn :( ), så det fick bli det. Man kunde till och med välja att hämta sin beställning i affären.

Conrad.se hade gratis frakt en gång. Det ledde till att de skickade en skåpbil med 20 gram komponenter som lika gärna kunde ha postats i ett kuvert.

03 May 2015, 00:45
 [ 15 posts ]  Go to page 1, 2  Next