Last visit was: less than a minute ago
It is currently 17 Oct 2018, 01:49

[ 43 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Importera från Asien 
Author Message

Post Importera från Asien
Efter den lyckade bitcoinaffären så är jag sugen på att importera lite roliga prylar från asien, kina och hongkong är de mest lönsamma länderna att plocka ifrån. Är det någon som har tips från bra portaler där man kan bläddra gods och offerter från olika fabriker får ni gärna tipsa.

Projektet är tänkt att starta till hösten så jag har tid att registrera ett bolag och få alla tillstånd, blanketter och skit för att få importera så att det bara är att tuta och köra i höst. Har inte riktigt bestämt mig för vad för produkter jag vill importera utan sitter mest och tittar efter lite allt möjligt.

Dock finner jag möbler intressant då många leverantörer inte kräver speciellt stora ordrar för att de ska producera varorna. Kläder går bort helt då 90% kräver en beställning på minst 1000 tröjor/200 jeans. Och då sitter man där med 200 likadana förvisso snygga jeans.

Tittade även på möjligheten på att producera grogg på burk/flaska. Landar på 5-8 dollar per platta i produktionskostnad men då vi bor i sverige och har vidrig skatt på alkohol så kostar det 112 kronor att ta in en platta 250ml burkar med alkoläsk(5%) i bara tull och skatt utöver produktionskostnad, lägg därefter till transport runt halva jordklotet. Jag förstår nu varför t.ex Xider och Bacardi Ice och liknande kostar nästan 25kr på bolaget. Tror inte heller man får sälja grogg på burk i sverige äns, skitland.

Anyway, fri diskussion om import från asien

Oförutsägbar sedan 2009.

12 Jun 2013, 20:17

Post Re: Importera från Asien
Blev lite besviken när jag såg att tråden inte handlade om att importera kvinnor från Asien...

Funderat på porslin och dylikt?

* Valnad ger hela burken.
<@Aliquam> :O

12 Jun 2013, 20:58

Kapten Klitoris, just möbler är en grej jag funderat en del på att ta från Kina. 2005 var jag o hälsade på en kompis som jobbade och faktiskt fortfarande jobbar i Kina - En sak vi roade oss med var att shoppa till hans nya lägenhet (en simpel 8 rummare med 2 kök o 4 dass), det var snorbilligt - den "italienska" soffgruppen gick på 4K då och priset i Sverige var minst 30K.. priset i Kina må ha dubblerats på de 8 åren men fortfarande är det snorbilligt med rätt bra grejor.

En rolig grej som jag upptäckte senast jag var på vår fabrik norr om Beijing var att de anställda där refererade till IKEA som "stället för de rika" - det kan ju få en att börja fundera :)

Sprit tror jag du skall låta bli - kinesiska företag kan få för sig att fuska.. gällande möbler kan det ge lite spruckna sömmar och nån ömmande svanskota - fuskar de med spriten har du 21 döda och 37 blinda...

Jag har, trots mitt jobb, inga direkta kontakter att rekommendera gällande tex möbler men jag känner rätt mycket folk i Kina, Taiwan och HK... Jag tänker speciellt på en person som var med på de där shoppingturerna 2005 och har sjukt mycket kontakter HON är dessutom infödd :)

Oj vilket frö du sått ;)

13 Jun 2013, 00:44

Förresten, porslin i all ära... glas tror jag är grejen.

13 Jun 2013, 00:46

http://en.wikipedia.org/wiki/Designer_drug

13 Jun 2013, 02:31

Alltså, i asiatiska länder så är saker mycket mer sneaky. Jag rekommenderar att vara på plats om du gör en större affär. Känner en snubbe som har ett hotell i Kina men när han inte är där så försvinner väldigt mycket vinst av någon oförklarlig anledning ;) Man ska alltså inte anta att det fungerar på samma sätt som det gör i Sverige.

Men härligt att Bitcoin grejen gick igenom, var skeptisk ett tag men det gick ju bra =)

13 Jun 2013, 07:55

Silkes grejer är mycket billigare än i Sverige

13 Jun 2013, 09:25

Tror EU har lagt på ganska rejäla tullar på glas/porslin för att hålla den inhemska (dyrare) produktionen flytande.
Möbler kan helt klart vara en bra idé, folk vill gärna vara unika (men handla billigt).

13 Jun 2013, 15:45

Vilken skala tänkte du på det hela, extra inkomst eller huvudinkomst?
Har man inte några större volymer/varor som är utrymmeskrävande så kan man ju säkert klara sig hemma (beroende på hur man bor såklart), eller med nåt litet billigt lager för en billig peng. Man behöver inte köra med ett koncept som kräver ett jättelager som i värsta fall käkar upp vinsten (plus lite till) i hyror om man inte får sålt av grejerna snabbt.

13 Jun 2013, 16:48

Verksamheten är tänkt som en hobby, funkar det bra och det går ungefär som jag tänkt mig så kan det ju eskalera till expandering. Jag har möjlighet att fixa lager genom att hyra in mig på ett garage som en kompis mekar sina bilar i. Lagret är på 170kvm och är 5-6m upp i tak, porten är även så pass stor att en lastbil kan köra in då det står en TGB där inne (militärbil). Hyran jag får betala landar på 1100kr i månaden.

SockerConny om du vill diskutera eller bolla ideér får du gärna adda snoppluktare på skype så kan vi ju bestämma nån tid när båda kan döda en timme eller två.

Möbler är onekligen spännande, det finns helt vidrigt snygga soffar som kostar 3-6 tusen i produktion som utan tvekan kan säljas för 100-200% över inköpspriset. Jag har kollat runt lite och hittat svincoola saker som inte finns att på tag på i sverige och som vem som helst skulle dregla över.

Oförutsägbar sedan 2009.

13 Jun 2013, 21:06
 [ 43 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next