Last visit was: less than a minute ago
It is currently 19 Oct 2017, 05:59

[ 105 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Next
Den stora tråden om Litteratur 
Author Message

Post Den stora tråden om Litteratur
[Huruvida en tråd om litteratur redan existerar eller icke har jag absolut ingen aning om. Att söka efter en är inget som intresserar mig.]

Att läsa är bland det vackraste som finns. Det är det enda sanna och detaljerade sättet att berätta historier på och annan konst kommer sällan nära i djup. Mitt intresse för litteratur har alltid varit stort och jag har i perioder läst mer och i perioder läst mindre.

Vändpunkten i mitt litterära liv kom när jag var i gränslandet mellan femton och sexton och läste Och Världen Skälvde, av Ayn Rand. Det var en pricksäker definition av mina då rådande politiska och filosofiska synpunkter och trots att jag slutade precis innan John Galt skulle yttra sitt hundrasidiga tal, är det en bok som etsat sig fast i mitt sinne. Det är en bok som öppnade för mer djuplodad litteratur och även ett enormt intresse för politik.

Sedan dess har jag dock avvikit mer från den filosofiska och politiska litteraturen och sakta rört mig mot den som berättar om livet. Den litteratur som i grund och botten handlar om människor och känslor.

Jag har fattat enormt tycke för White Oleander av Janet Fitch och även författaren Haruki Murakami. Hans bok "Kafka på stranden" läste jag nyligen ut, och jag är mitt uppe i att läsa "Norwegian Wood". Båda böckerna har hittills varit otroligt bra läsning, men jag har hört från säkra källor att hans böcker är repetitiva.

På min läslista står annars Isaac Asimov och Kenzaburo Oe. Två författare som jag egentligen bara har hört lovord om.

På så vis, låt diskussionen om litteratur påbörjas.

18 Apr 2011, 16:23

Post Re: Litteratur
För egen del ser jag liftarens guide till galaxen som det bästa jag läst, har tänkt läsa lite mer av Douglas Adams då hans sätt att förklara mänskliga beteenden såsom filosofi och religion är helt underbart.

Även 1984 av George Orwell är något jag tycker alla bör läsa, även om den kan vara jobbig att ta sig igenom (vilket iofs liftarens guide också är, men då på grund av längd). Begrepp som dubbeltänk och krimtänk är intressant att ha i bakhuvudet när man granskar omvärlden.

18 Apr 2011, 17:38

Fett! Jag ska dela med mig av mina litterära erfarenheter också.
Jag hatade att läsa när jag var yngre, det enda som gick an som inte var serier, det var just Isaac Asimov och Douglas Adams, båda legendariska science-fictionförfattare. Jag gav den närliggande genren fantasy ett par försök med Harry Potter och Lord of The Rings men inget av det fastnade jag för. Jag lärde mig dock att uppskatta klassiker; jag slukade Den Gudomliga Komedin av Dante Alighieri, och Snorres Edda av Snorre Sturlasson.

Sci-fi är min stöttepelare i litteraturen kan man säga; om jag vill läsa något i ett specifikt ämne så ser jag till att hitta en sci-fiförfattare som blandar i ämnet ifråga. Eftersom sci-fi ofta behandlar politik (läs Gearge Orwell's Nineteen Eighty-Four) så har det blivit lite av en breddning av min smak; jag kan numera läsa rent politiska (och filosofiska) texter, typ Marx, Spinoza och Negri.

Just nu läser jag Red Mars (snart klar) av Kim Stanley Robinson. En fruktansvärt bra bok om mänsklighetens kolonisering av Mars. Det är en stor uppradning karaktärer och berättelsen sträcker sig långt i tiden och över en enormt stor yta- hela jävla planeten, plus asteroider, rymdfärjor, rymdstationer, Mars måne Phobos och lite på Jorden också, men allt detta till trotts så målar Robinson upp en enormt detaljrik miljö och trovärdiga personporträtt.
Red Mars er en del i en trilogi (Green Mars och Blue Mars) och tillsammans formar de ett enormt ambitiöst projekt och även om alla proportionerar är episka så bevisar Robinson att han är en mästare med elegans.
För er som gillar socialt spel (på alla nivåer), teknologi och vetenskap, framförallt astrogeologi och annat knutet till interplanetarisk kolonisering så kan jag starkt rekommendera denna. Den har massa andra mer filosofiska aspekter också men de skulle ta lång tid att förklara såhär...

På min lista har jag bland andra:
Resten av Mars-trilogin (sci-fi)
We the Underpeople av Cordwainer Smith (sci-fi)
Porslinsfabriken av Antonio Negri (politisk filosofi)
The God Delusion av Richard Dawkins (filosofi)
Metal Gear Solid Omnibus (grafisk novell)
(resten av) The Ghost In The Shell 2: Man-Machine Interface (sci-fi, manga)

[Edit]:Lol @ Gurkvatten, samefag here...

18 Apr 2011, 17:49

Wheel of Time
Sword of truth

Jag är fantasynarkoman men har även läst en del historiska serier så som 'Kejsaren'
av svenska klassiker är Doktor Glas en av mina favoriter

Liftarens, självklart.

18 Apr 2011, 17:55

Var the god delusion läsvärd? Jag läste God is not great av Hitchens och kände mig nöjd med ämnet därefter.

Är inne på Heinlein för tillfället. "Läser" The moon is a harsh mistress på ljudbok för tillfället, och innan det körde jag igenom starship troopers. Har även påbörjat stranger in a strange land på riktigt bok, och innan det läste jag dubbelstjärna. Rent allmänt en författare jag kan rekommendera (särskilt för en scifi nörd), dock tycker jag inte starship troopers var någon höjdare.

18 Apr 2011, 17:58

Bertil Gurkvatten wrote:
Var the god delusion läsvärd? Jag läste God is not great av Hitchens och kände mig nöjd med ämnet därefter.

Är inne på Heinlein för tillfället. "Läser" The moon is a harsh mistress på ljudbok för tillfället, och innan det körde jag igenom starship troopers. Har även påbörjat stranger in a strange land på riktigt bok, och innan det läste jag dubbelstjärna. Rent allmänt en författare jag kan rekommendera (särskilt för en scifi nörd), dock tycker jag inte starship troopers var någon höjdare.

Listan där är böcker jag har "i kö" så att säga, har inte läst dem ännu. Men jag kan självklart ställa upp på ett korsförhör när The God Delusion är slukad.

Jag har inte riktigt vågat mig in på Heinlein ännu mest av rädsla för att bli förbannad, jag tror denna rädsla är ogrundad. Mitt snigelsteg blir att läsa Starship Troopers som satir.

18 Apr 2011, 18:11

Jag har försökt att läsa The God Delusion, men lyckades endast läsa lite mer än en tredjedel. Jag har rent generellt svårt för facklitterära böcker. Det känns för reserverat och kreativitetsbefriat för min smak.

Hur som helst är det en bra bok, för den som klarar av sådant. Jag har redan personligen adopterat mycket av den argumentation som Dawkins använder i boken, vilken är galant. Han argumenterar emot det religiösa fenomenet både teoretiskt, ur matematik, filosofi och dylikt, likväl som praktiskt och socialt, med idioti som exempelvis Vatikanen ställt sig bakom osv.

Om du intresserar dig för frågan så är det en bok du definitivt borde läsa. Det är väl den bästa sågningen av religion det finns där ute (Jag ska dock inte försäga mig, då jag inte har enorm koll) och den tredjedel jag lyckades ta mig igenom har ensamt förstärkt min status som ateist. Samtidigt tycker jag Dawkins emellanåt har en tendens att bli för självgod och självsäker, vilket tenderar att visa sig i boken (Det är dock tydligast i de föreläsningsklipp som existerar på YouTube).

18 Apr 2011, 20:41

The Game

18 Apr 2011, 21:17

Gudrun Schyman wrote:
Sword of truth
Är det den boken som tv-serien Legend of the Seeker är baserad på?

18 Apr 2011, 21:20

Bertil Gurkvatten wrote:
Även 1984 av George Orwell är något jag tycker alla bör läsa, även om den kan vara jobbig att ta sig igenom (vilket iofs liftarens guide också är, men då på grund av längd). Begrepp som dubbeltänk och krimtänk är intressant att ha i bakhuvudet när man granskar omvärlden.

1984 är en väldigt bra bok som jag verkligen kan rekomendera att läsa. Nu var det i för sig några år sen jag läste den men att den skulle har varit jobbig att ta sig igenom är ingenting jag kan minnas. Men det är ju helt klart en del ord vars innebörd som man måste komma ihåg under bokens gång.

18 Apr 2011, 21:31
 [ 105 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Next