Last visit was: less than a minute ago
It is currently 12 Dec 2017, 12:43

[ 10 posts ] 
Vilsen nybörjare! 
Author Message

Post Vilsen nybörjare!
Hej eSvenskar!

Jag är helt ny på det här området med eRepublik, så ha lite överseende med min nåbighet.. :? Jag gillar tanken på ett virtuellt Sverige dock och hoppas att jag kan bidra med det jag kan till att bygga upp ett starkt och blomstrande Sverige. Jag har dock ett antal frågor.

För det första så är det riktigt svårt att komma in i spelet på .com. Just nu är jag lvl 20 och har mest skött mina dagliga sysslor. Jobbat troget, tränat och gjort mina tappra försök till att bidra i kriget mot Litauen. Men jag känner att jag inte enbart vill bidra med mina 3 klick om dagen.. Jag har förstått att jag kan gå med i en "military unit", men vilken ska jag gå med i? Jag har sett här på forumet att "ansök till militären"-tråden är låst. Är det bara att välja och vraka mellan bataljonerna då?

Det andra är att jag är intresserad av att driva företag, men hela grejen är lite skrämmande. Är det ens lönsamt? Vilka varor ska man satsa på? Finns det tillräckligt med arbetskraft? .com verkar inte ge några förslag alls på vad man ska starta eller några tips för nybörjarchefer. Guiderna här på forumet är också från 2012 eller 2011, gäller de fortfarande?

Jag är som sagt väldigt intresserad av att sätta mig in i spelet och vill bidra på alla sätt jag kan till ett lyckat eSverige, men jag vet inte riktigt hur.. :oops: Så om det finns någon vänlig själ där ute som kan ta sig an en vilsen nååb? :)

04 Aug 2014, 22:43
President

Post Re: Vilsen nybörjare!
Riktigt kul att se nya spelare som vill lära sig spelet.

Många frågor men jag ska försöka svara på så många jag kan/hinner.

Jag föreslår att du går med i TSM plus SOG, där finns majoriteten av befolkningen i Sverige. Fördelen med att vara med i en större MU som den är att du får aktuella daily orders, dessutom kan du skriva i en feed som de flesta i Sverige ser.

Jag tycker att du inte borde satsa på företag då man inte tjänar mycket på dem. Satsa istället på att uppgradera träningsanläggningarna, börja med den första (den där du tränar gratis). Att få hög styrka är viktigt.

De flesta guiderna är gamla och gäller till stor del inte längre, allt som står i dem är inte fel men det är mycket som har förändrats. Så undrar du något är det bättre att fråga.

Jag skulle även föreslå att du engagerar dig i politiken här, går med i ett parti och deltar i diskussioner.

Men kom ihåg att det bara är att fråga om du undrar något. Det finns många här som kan hjälpa dig.

04 Aug 2014, 23:57

Vill du dock satsa påföretag senare så rekomenderar jag att prodda WRM (Weapon Raw Material)
Och sälja det på marknaden. Det behövs alltid och ligger hyfsat stabilt i pris.

05 Aug 2014, 12:36

Tack för svar!

Så om jag förstår det rätt så ska jag satsa allt mitt guld i början på att uppgradera träningsanläggningarna.
Men enda sättet att få guld är genom medaljer och att gå upp i lvl eller?
Företag bör jag alltså vänta med. Men om man skulle gå samman 2 - 3 personer och starta företag för att sen dela på vinsten, skulle det i så fall bli mer lönsamt?

Ett par frågor kring den globala politiken.. Jag har förstått att vi är del av en Asgard. Men vilka är våra närmsta allierade? Och vilka är våra fiender? Litauen har jag förstått att vi är i krig med, men finns det några fler som vi slåss aktivt mot?

Tack för all hjälp!

08 Aug 2014, 12:33
President

Japp träningsanläggningar ska alltid vara prio 1.

De är de mest effektiva sätten. Särskilt medaljer.

Företag ger en liten vinst men den är väldigt liten jämfört med kostnaden att köpa företagen, det är en grymt långsiktig investering. Därför är det enligt mig inget att satsa på, inte ens om ni är flera. Men admins kan ändra ekonomimodulen nästan när som helst och då kanske det förändras men i nuläget är inte företag särskilt lönsamma.

Ska man förklara det enkelt så är kriget mellan flera allianser. LETO+Asteria mot Sirius+Aurora. Men självklart är fler allianser och länder inblandade än så. T.ex Asgard som stödjer LETO och Asteria.

Vi samarbetar närmast med våra vänner i Asgard, men vi har även samarbete med andra länder. T.ex. Australien, ett ganska nytt samarbete.

Egenligen kan man säga att vi är i kig mot hela Sirius och Aurora med allierade. Att vi slåss just mot Litauen har att göra med att vi har gräns mot varandra och befinner oss i olika allianser.

Hinner inte skriva mer men jag hoppas du är nöjd med mitt svar. Någon annan får gärna utveckla/förtydliga svaret.

08 Aug 2014, 12:50

Tråkigt att företagsamhet inte lönar sig.. Men är det så att man tjänar mer på att ha, säg ett wrm-företag än att bara jobba i någon annans fabrik som jag gör nu?

08 Aug 2014, 16:40
President

Alfred Storm wrote:
Tråkigt att företagsamhet inte lönar sig.. Men är det så att man tjänar mer på att ha, säg ett wrm-företag än att bara jobba i någon annans fabrik som jag gör nu?

Du ska alltid jobba som vanligt åt någon annan, du får 30-40 SEK och det kostar dig bara 10 hälsa.

Att arbeta i sin egen fabrik är väldigt annorlunda. Du får ingen lön förutom vinsten när du säljer det du tillverkar. Därför är inkomsterna begränsade i egna fabriker.

08 Aug 2014, 16:44

Aha, jag har förstått det som att man bara kan jobba en gång om dagen oavsett var man gör det. Det förklararen hel del. :-)

Tack för att ni tar er tid!

08 Aug 2014, 19:03

Nu var det ju en stund sen folk skrev i den här. Men tänkte lägga mina 5 cents också.

Har ett Q3-företag som jag har en anställd i. Tillsammans med den lön jag har och det jag säljer från produktionen så får jag in mer än att bara jobba i ett företag. Så för mig fungerar det rätt bra! Men sälj råvaror till en början, sen får du börja experimentera och se vad som är bäst där och då.

25 Aug 2014, 11:31

Mat, ja. Får in mer pengar per dag än att bara jobba i ett företag. Så går ju inte back, men för att tjäna in investeringen kanske det går lite saktare än att bara WAM:a.

26 Aug 2014, 11:31
 [ 10 posts ]