Last visit was: less than a minute ago
It is currently 14 Dec 2017, 04:11

[ 1 post ] 
En nybörjares syn 
Author Message

Post En nybörjares syn
Hej på er alla,

jag har ingen aning om var jag ska lägga en sådan här tråd eller om jag ens har rätt att skapa en men ni får kasta den om det här blir helt fel. Det kan till och med bli så att jag blir hatad av alla men då får jag hålla mig borta från .se :)

Nu kommer jag inte prata om .com för där är jag mest inne och slåss, tränar och har mig. Att slå där jag blir tillsagd och med så mycket kraft som möjligt är förståeligt till och med för mig. Där behöver man kanske inte så mycket hjälp för att komma in i spelet. Man får lite koll genom att läsa tidskrifterna och guiderna som ges ut samt de shouts som ges. Man får ofta väldigt mycket hjälp om man vågar fråga. Alla på .com har varit extremt hjälpfulla och diskussionerna i artiklarna som ges ut har en trevlig ton. Där lär man sig rätt snart vilka som spelat länge och dessa får man, naturligtvis, en respekt för.

Däremot förstår jag inte varför man vill ha in nybörjare på .se. Tanken är utmärkt men när man intrssserar sig för ett spel som detta, ett simulerat politiskt verklighetsspel, förväntar man (jag) sig en politisk arena där folk har en agenda som de slåss förr. Och så långt tycker jag att det stämer.

Däremot märker man rätt snabbt att det är en annan jargong här än på .com. Det är ett mycket hårdare klimat, och i vissa debatter nästintill peronangrepp. Som nybörjare har man ingen aning om varför person A tycker illa om person B, eller vad alla har gjort tidigare så det är svårt att förstå av diskussionen varför det så fort urartar.

Det här är ingen kritik mot er gammelrävar, men när man läser era debatter/konversationer så tenderar de att bli ganska hätska och påhoppande och skiljer sig markant mot den nivå som finns på.com. Jag gissar att ni har hållit på så länge och känner varandra så pass bra att ni inte märker eller en tänker på det. Men som en nykomling så märker man av det rätt snabbt och känner som i mitt fall att jag kommer aldrig tusan vilja göra ett inlägg med tanke på hur diskussionerna har gått i andra inlägg. "inte vågar jag säga emot Person A som spelat så länge, han eller hon kommer bara komma med en dräpande kommentar, jag ser ju hur diskussionen med Person B gick till"

Jag tror att det gör att många, inte alla, drar öronen åt sig för att fråga saker eller för att försöka dra fram åsikter eller förslag, jag vet att jag gör det. Vilket är konstigt för att jag har enbart fått trevliga svar på de frågor jag ställt och alla har varit extremt hjälpsamma.

Vad jag försöker få fram här är inte att sluta debattera och diskutera, för som vår President sa hat föder aktivitet (hat håller jag kanske inte med om men lättare osämja föder aktivitet :) )

Däremot kanske tonen, även mot er värsta nemesis, kan vara lägre. Ett förslag kanske skulle kunna vara att stänga riksdagsforumet för nybörjare i någon månad, för att ge en mjuk uppstart in i forumet. Det är ändå där som det verkar vara de mest arga, och i min mening konstiga debatter som kan få nybörjare att få en felaktig bild av spelet (eller rättvisande eftersom det är sånt som verkligen diskuteras, men är det verkligen den bild vi vill ge av spelet.)

Jag vet inte vad det här är tänkt att ge egentligen men det pratas mycket om att få in nya spelare. Och eftersom spelet i sig är rätt enkelt, slå och kriga där det behövs så är det ju det själva politiska spelet samt communityn som kan få folk att stanna. Om då 7 av 10 skräms bort innan de hinner lära sig att bakom maskerna på de buttra, arga och illvilliga spelarna så döljer det sig faktiskt spelare som är hjälpsamma och som alla vill eSveriges bästa så är det ju en rätt stor spelarbas vi aldrig får nytta av.

Det var mina småfunderingar så här tre månader in i spelet. Gåroch hukar mig i ett hörn :)

/Osten73

24 Feb 2014, 02:01
 [ 1 post ]